Úchvatné selhání disneyfikace / Zvoník u Matky Boží

7. 6. 2021 / Martin Svoboda
téma
Placený

Satirický seriál The Critic z roku 1994 obsahoval scénku, v níž titulní protagonista navštěvuje broadwayský muzikál na motivy románu Victora Huga Chrám Matky Boží v Paříži. Měla to být záměrně absurdní situace, protože myšlenka přebujelé romance zaplněné hudebními čísly překrývající všechno to lidské neštěstí a tragiku se autorům jevila jako legrační nesmysl. Netušili, že studio Disney tehdy vyvíjelo právě takový snímek, jenž jako první v historii animace překročil rozpočet 100 milionů dolarů a patří nejen mezi nejambicióznější, ale i nejbizarnější animované filmy své doby.

Čtvrt století po premiéře už představa pohádkového Zvoníka nikoho nepřekvapuje – na jeho přítomnost v popkultuře jsme si dávno zvykli. Právě to je jeden z talentů studia Disney: vybrat si slavnou pohádku, předlohu či historickou událost a zcela ji pohltit. Posunout její vyznění, upravit „nevhodné“ zvraty a vyrobit rodinný produkt, který v důsledku pečlivě naplánované všudypřítomnosti zcela nahradí původní povědomí o díle. 

Tento proces lze nazvat „disneyfikací“ – termínem, který zpopularizoval sociolog Alan Bryman a který má čtyři základní pilíře. Tematizaci, tedy opatření produktu vhodným příběhem, důraz na hybridní...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Disney

135 / červen 2021
Více