Za obrazem / Sofia Coppola

7. 6. 2021 / Martin Šrajer
portrét
Placený

Je snadné nechat se svést vypravěčsky rafinovanými a výtvarně vytříbenými filmy Sofie Coppoly. Jejich sledování vzbuzuje díky vybraným prostředím, pastelovým barvám, ladným pohybům kamery a moderním soundtrackům vesměs příjemné pocity. Pohrdlivě bývá nálepkována jako autorka povrchních „holčičích“ filmů. Při bližším pohledu ale vychází najevo, že více než líbivé obrazy letos padesátiletou americkou tvůrkyni zajímá, jak jsou určití lidé a věci v tyto obrazy proměňováni. Její dekonstrukce vyprávěcích nástrojů klasické kinematografie je nejzřetelnější na práci s ženskými těly a subjektivitou. Mnoho hrdinek Sofie Coppoly prochází existenciální krizí a zažívá hluboký smutek. Nedokážou se prosadit a změnit svou nekomfortní situaci, protože ovládají pouze jazyk patriarchátu. Coppola tento jazyk staví do středu zájmu, aby odhalila, komu navenek neškodné obrazy slouží a co se za nimi skrývá. 

Sofia Coppola se narodila v roce 1971 do filmařské rodiny. Její filmový křest proběhl v závěru prvního Kmotra (1972). Jako dcera dokumentaristky a oceňovaného hollywoodského režiséra vyrůstala v prostředí celebrit. Mezi rodinné přátele patřili Andy Warhol či Werner Herzog. Není náhoda, že většina jejích filmů tematizuje slávu a život v...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Disney

135 / červen 2021
Více