Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Česká detektivka

Úvod k tématu: Česká detektivka

téma: Česká detektivka / Lukáš Skupa / 31. 3. 2021

Neuplyne téměř jediný den, kdy by se na programu některé z tuzemských stanic neobjevila česká filmová nebo televizní detektivka. Právě detektivní žánr patří v domácím prostředí k těm nejtrvanlivějším a nejpopulárnějším, což stvrzují stále nově vznikající tituly i neustávající reprízy mnoha starších snímků a seriálů. Po komedii jde zřejmě o druhý nejvíce zastoupený a divácky nejžádanější žánr v dějinách české kinematografie a televize. Zároveň však jako by nebyl dost přitažlivý pro „závažnější“ reflexi – v porovnání s literární detektivkou zůstává její audiovizuální obdoba spíš mimo hlavní pozornost výzkumů a bez hlubšího kritického zhodnocení. Dost možná to souvisí i s pociťovanou stagnací a leckdy problematickou úrovní současných českých detektivek, jež stěží obstojí v silné zahraniční konkurenci. Prověřené jistoty jen občas naruší ambicióznější tituly jako Pustina (2016) nebo Svět pod hlavou (2017), kterým jsme se ostatně na stránkách Cinepuru v minulosti věnovali.

Poprvé však českou detektivku představujeme obšírněji v samostatném tématu a částečně i z perspektivy historie, v níž lze do značné míry hledat příčiny přítomného stavu žánru. Nahlédneme tedy do zákulisí toho, co určovalo jeho podobu i mimo vůli režisérů nebo scenáristů. Detektivku ovlivňovaly nejen nároky kulturní politiky za minulého režimu, ale také personální vazby různých účastníků schvalovacích procesů, v jistých dekádách snahy o divácké zatraktivnění či inspirace zahraničními trendy. Ačkoli počátky filmové detektivky sahají již do němé éry, téma se více soustřeďuje na etapu po roce 1945, kdy vznikala některá formativní díla, významná i z hlediska dlouhodobějšího směřování žánru a jeho stěžejních rysů. Ze současné tvorby dostaly prostor přehlížené či naopak aktuálně diskutované tituly realizované pro televizi, jež od devadesátých let funguje jako nejdůležitější středisko výroby detektivního žánru.

Pavel Mandys, spoluautor Dějin české detektivky, připravil text o historickém vývoji žánru v úzkém propojení s literaturou, která pro filmové a televizní detektivky dodnes slouží jako zásadní zdroj námětů. Dva texty se vracejí do historie. Jana Čížkovská píše o méně známé kategorii špionážního filmu, a to na případu trezorového televizního snímku Agent z Vaduzu (1969), jenž si zajímavě pohrával s žánrovými konvencemi. Martin Mišúr se vrátil do klíčové etapy šedesátých let, kdy se filmová detektivka začínala zbavovat politických akcentů spjatých s dřívější budovatelskou dramaturgií. Kontext a pozadí vzniku současných detektivek v České televizi poodhaluje rozhovor Martina Svobody s kreativním producentem Michalem Reitlerem, který se podílel například na Případech 1. oddělení (2014–2016). Jarmila Křenková se zaměřila na autorské detektivky Viktora Tauše, včetně oceňovaných Zrádců (2020), kteří zastupují to nejlepší z české žánrové produkce posledních let. A Jana Jedličková věnovala pozornost poněkud nedoceněné sérii Vzteklina (2018), jíž se podařilo naplnit základní principy nordic noiru a (na rozdíl od většiny domácích krimi) zužitkovat ve vyprávění i dobový a tíživý společensko-historický kontext.

Přečteno 2359x

Článek vyšel v časopise Cinepur #134, duben 2021.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #134 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #134, duben 2021

Z obsahu tištěného čísla:

Literární detektivka v dialogu s filmaři (Pavel Mandys, téma)

Až tak moc se nestalo (Janis Prášil, zoom)

Návrat campového rytíře / Batman z roku 1966 (Antonín Tesař, flashback)

Nesem vám noviny, dojměte se / Zprávy ze světa (Jarmila Křenková, kritika)

Korejští filmaři dobývají vesmír / Čističi vesmíru (Antonín Tesař, kritika)

Smolný pich, duch doby a festivalové diváctví / Pandemické Berlinale (Pavel Sladký, report)

+ více...