Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Česká detektivka

Úvod k tématu: Česká detektivka

téma: Česká detektivka / Lukáš Skupa / 31. 3. 2021

Neuplyne téměř jediný den, kdy by se na programu některé z tuzemských stanic neobjevila česká filmová nebo televizní detektivka. Právě detektivní žánr patří v domácím prostředí k těm nejtrvanlivějším a nejpopulárnějším, což stvrzují stále nově vznikající tituly i neustávající reprízy mnoha starších snímků a seriálů. Po komedii jde zřejmě o druhý nejvíce zastoupený a divácky nejžádanější žánr v dějinách české kinematografie a televize. Zároveň však jako by nebyl dost přitažlivý pro „závažnější“ reflexi – v porovnání s literární detektivkou zůstává její audiovizuální obdoba spíš mimo hlavní pozornost výzkumů a bez hlubšího kritického zhodnocení. Dost možná to souvisí i s pociťovanou stagnací a leckdy problematickou úrovní současných českých detektivek, jež stěží obstojí v silné zahraniční konkurenci. Prověřené jistoty jen občas naruší ambicióznější tituly jako Pustina (2016) nebo Svět pod hlavou (2017), kterým jsme se ostatně na stránkách Cinepuru v minulosti věnovali.

Poprvé však českou detektivku představujeme obšírněji v samostatném tématu a částečně i z perspektivy historie, v níž lze do značné míry hledat příčiny přítomného stavu žánru. Nahlédneme tedy do zákulisí toho, co určovalo jeho podobu i mimo vůli režisérů nebo scenáristů. Detektivku ovlivňovaly nejen nároky kulturní politiky za minulého režimu, ale také personální vazby různých účastníků schvalovacích procesů, v jistých dekádách snahy o divácké zatraktivnění či inspirace zahraničními trendy. Ačkoli počátky filmové detektivky sahají již do němé éry, téma se více soustřeďuje na etapu po roce 1945, kdy vznikala některá formativní díla, významná i z hlediska dlouhodobějšího směřování žánru a jeho stěžejních rysů. Ze současné tvorby dostaly prostor přehlížené či naopak aktuálně diskutované tituly realizované pro televizi, jež od devadesátých let funguje jako nejdůležitější středisko výroby detektivního žánru.

Pavel Mandys, spoluautor Dějin české detektivky, připravil text o historickém vývoji žánru v úzkém propojení s literaturou, která pro filmové a televizní detektivky dodnes slouží jako zásadní zdroj námětů. Dva texty se vracejí do historie. Jana Čížkovská píše o méně známé kategorii špionážního filmu, a to na případu trezorového televizního snímku Agent z Vaduzu (1969), jenž si zajímavě pohrával s žánrovými konvencemi. Martin Mišúr se vrátil do klíčové etapy šedesátých let, kdy se filmová detektivka začínala zbavovat politických akcentů spjatých s dřívější budovatelskou dramaturgií. Kontext a pozadí vzniku současných detektivek v České televizi poodhaluje rozhovor Martina Svobody s kreativním producentem Michalem Reitlerem, který se podílel například na Případech 1. oddělení (2014–2016). Jarmila Křenková se zaměřila na autorské detektivky Viktora Tauše, včetně oceňovaných Zrádců (2020), kteří zastupují to nejlepší z české žánrové produkce posledních let. A Jana Jedličková věnovala pozornost poněkud nedoceněné sérii Vzteklina (2018), jíž se podařilo naplnit základní principy nordic noiru a (na rozdíl od většiny domácích krimi) zužitkovat ve vyprávění i dobový a tíživý společensko-historický kontext.

Přečteno 242x

Článek vyšel v časopise Cinepur #134, duben 2021.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #134

#134

duben 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Střípky života / Střípky ženy

Nevidět, neslyšet a nemluvit / Asistentka

FAMUFEST oživí unikátní prostory v centru Prahy

Na Netflixu jako v bavlnce / Jako v bavlnce

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Nesamozřejmá detektivka a samozřejmý zločin / Oddechový čas krimi žánru v první polovině...

Agent z Vaduzu / Zapovězená špionáž na televizní obrazovce


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna


RUBRIKY

anketa (27) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (108) / fenomén (79) / festival (97) / flashback (8) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (5) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (1005) / mimo kino (183) / novinka (794) / pojem (36) / portrét (43) / profil (91) / reflexe (25) / report (121) / rozhovor (171) / scénář (4) / soundtrack (78) / téma (967) / televize (118) / událost týdne (270) / videohra (74) / web (43) / zoom (167)

Cinepur #134 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #134, duben 2021

Z obsahu tištěného čísla:

My děti ze stanice Letná / My děti ze stanice Zoo (Jiří Špičák, soundtrack)

Korejští filmaři dobývají vesmír / Čističi vesmíru (Antonín Tesař, kritika)

Nesem vám noviny, dojměte se / Zprávy ze světa (Jarmila Křenková, kritika)

Střípky života / Střípky ženy (Janis Prášil, kritika)

Náměsíčníci / Úvaha dramaturga (Jakub Felcman, zoom)

Eliška Cílková / Zahodit ego (Jana Koutná, profil)

+ více...