Anatomie zla / Kriminální thrillery Davida Finchera

9. 2. 2021 / Janis Prášil
téma
Placený

Postavy sériových vrahů se v kinematografii objevují od nepaměti. Ne všechny však vynikají sofistikovaností, s níž se rozhodnou povýšit vraždění na „vysoké umění“. Právě ve stopách filmových psychopatů, kteří si ze zabíjení udělali životní filozofii, kráčí i hrdinové temných thrillerů Davida Finchera Sedm (Se7en, 1995), Zodiac (2007) a Zmizelá (Gone Girl, 2014), v nichž se režisér pouští do rozpravy o původu zla.

Jedním z průvodních rysů postav vraždících filmových psychopatů je pocit nadřazenosti, který je ospravedlňuje k rozhodování o životě a smrti ostatních lidí. Tito „umělci zla“ se cítí povzneseni nad vulgaritu a primitivnost „obyčejných“ vrahů. Považují se za neporazitelné polobohy, kteří plní vyšší poslání. Opájejí se pocitem moci a přesvědčením, že se jich netýkají společenské normy ani zákony, což je motivuje k vymýšlení rafinovaných plánů a her se zástupci zákona.

Právě tento typ postav zásadně ovlivňuje vyprávění Fincherových kriminálních thrillerů. Podepisuje se na asymetrickém rozložení sil ve fikčním světě, na možnosti, potažmo nemožnosti jeho nápravy, i na výsledném sdělení. Sedm představuje studii narušeného světa, Zodiac pracuje s...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

David Fincher

133 / únor 2021
Více