Cannes jako akt a budoucnost filmových festivalů

9. 2. 2021 / Jakub Felcman
report
Placený

V úvodní scéně filmu Začátek (Dasatskisi) režisérky Dey Kulumbegašvili vhodí kdosi oknem dovnitř modlitebny uprostřed bohoslužby Molotovův koktejl. Modlitebna začne hořet a posléze i vyhoří. Událost pochopitelně otřese komunitou, a především jejím představeným.

Komunitu a představeného však film nesleduje. Komunita se načas rozpustí. Představený sebere všechny síly a odjede do většího města zajišťovat podporu pro obnovení modlitebny. Místo jeho příběhu ale film sleduje jeho manželku a matku jeho dítěte. Byť byla její role vždy podružná, je podobně událostmi otřesena. Ocitá se náhle osamocena a v nejistotě. Nedlouho po manželově odjezdu musí čelit ponižujícímu výslechu muže, který se představí jako vyšetřovatel. Dominance, s níž se k ní staví, drzost, s níž si řekne o intimní detaily i o duševní porobu, ji děsí i vzrušuje. Nic víc, nic míň. Po manželově návratu je žena proměněná. O výslechu mu příliš neřekne. Tatam je její dřívější loajalita. Po dlouhé době okusila svobodu. Svobodu děsivou i svobodu vzrušující. Nic už nebude jako dřív. 

Začátek je jedním z pouhých čtyř celovečerních filmů, které se promítaly v roce 2020 pod značkou festivalu v Cannes, jemuž ten rok, obrazně řečeno, vyhořela...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

David Fincher

133 / únor 2021
Více