Monarchie s vadami na kráse / Koruna

9. 2. 2021 / Šárka Gmiterková
televize
Placený

V polovině listopadu Netflix uvedl čtvrtou řadu svého původního prestižního seriálu Koruna. Ve výpravné a štědře financované produkci, plánované na šest sezon, se scenárista a showrunner Peter Morgan snaží postihnout nový alžbětinský věk. I když nejdéle vládnoucí panovnice v britských dějinách je „jako vzduch“, který v seriálu všichni dýchají, dílo se jmenuje Koruna a nikoli „Královna“. Právě střet tradičního královského majestátu se státním aparátem a celkovou modernizací společnosti tvoří hlavní podhoubí série.

Vzývanou i kritizovanou monarchii reprezentuje rozvětvená rodina, jejíž členové nabývají na významu nebo se propadají v rodové hierarchii podle toho, jak blízko ke koruně stojí. Tyto rozkošatělé zájmy Morganova tvůrčího týmu bychom měli mít při reflexi čtvrté řady na paměti. První epizoda startuje rozostřeným pohledem na Alžbětu, kterak se s vřelým úsměvem blíží ke kameře; úsměv ale patří koni, na nějž se Její královská Výsost chystá usednout. Naopak finále sezony jako obvykle přináší scénu pořizování rodinné fotografie – částečně v gestu loučení se s obsazením, které se pro poslední dvě desítky epizod znovu obmění – avšak poslední záběry skoro výhrůžně spočinou na tváři Diany. 

Pohled na nešťastnou, ale čím dál...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

David Fincher

133 / únor 2021
Více