Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 133: David Fincher
editorial / Jindřiška Bláhová / 10. 2. 2021
Tento text píši v momentě, kdy vedení festivalu v Cannes oznámilo přesunutí termínu konání prestižní přehlídky z plánovaného května na červenec. V naději, že v té době už bude pandemie pod kontrolou do té míry, jež dovolí fyzické konání festivalu a návrat davů filmových profesionálů. A s ním i vyhlížený návrat k „normálu“. Vynechat i podruhé na La Croisette není scénář, o kterém by vedení Cannes chtělo slyšet. Nedá se ale vyloučit, že nenastane. Pokud by se tak stalo, bude pro budoucnost světových přehlídek určující sledovat, jak se k situaci Cannes postaví a pro jaké řešení se rozhodne. Stejně jako ostatní festivaly, i Cannes teď „zakouší děsivost i vzrušení nejistoty“, jak píše Jakub Felcman ve své úvaze o budoucnosti filmových festivalů po covidu na s. 22. „Celá festivalová sezona 2021 je odepsaná,“ konstatuje: „A až pominou opatření zdravotní, spustí se propad ve veřejném financování. Zato budou najednou k dispozici stovky filmů. Nenastane to hned, ale jednou jistě – věci se konsolidují a producenti, filmy a kina budou připomínat svět takový, jaký byl. Což je pochopitelně past, protože festivaly už stejné být prostě nemohou.“ Jaké tedy budou? A jak se promění celá kinematografie?
Odpovědi se pokoušejí s vědomím všech nejistot a neznámých formulovat kinaři, distributoři, organizátoři festivalů, producenti a tvůrci, které jsme oslovili do ankety Film a pandemie. Je jasné, že kinematografie má za sebou – stejně jako celá společnost – rok, jaký nikdy nezažila. Zkušenosti a pohledy jednotlivých osobností se různí, ale dohromady dávají plastický obraz otřeseného oboru, jenž hledá nové cesty i pevnou půdu pod nohama, sžívá se s vědomím, že, slovy Jiřího Flígla, „v současnosti pořád stále padáme, bez možnosti s tím cokoli dělat“, a zkouší promýšlet, co bude, až dopadne.
V jednom ohledu už ale zprávu o tom, jak dopadl rok 2020, máme. Vydala ji anketa o nejlepší filmy, která tradičně kraluje prvnímu číslu nového roku. Její pročítání patří k jedněm z mých radostí, protože mohu nakouknout do hlavy lidem, jejichž názor na filmy považuji za inspirativní. Přestože kina byla po většinu roku zavřená a řada filmů odložila svou premiéru – z posouvání Jamese Bonda už vznikl svébytný rituál a funguje jako barometr uvažování hollywoodských studií –, bylo i letos z čeho vybírat. Věřím, že pro sebe najdete nejednu diváckou inspiraci. Na konci časopisu si pak můžete poznamenat vlastní pětici nejlepších filmů. Prolistujete se k němu přes bohaté téma věnované Davidu Fincherovi, portrét nedávno zesnulého Karla Vachka od Petra Fischera nebo text jednoho z Vachkových prvních žáků Jana Gogoly ml. v rubrice Kamera-pero.
Ať vás Cinepur těší číst tak, jak nás těší ho pro vás připravovat.
Přečteno 509x
Článek vyšel v časopise Cinepur #133, únor 2021.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2.9 /8
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
POSLEDNÍ ČÍSLO

#134
duben 2021
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Editorial 131: Film a feminismus
Editorial 130: Kinematografie Hongkongu
Editorial 128 / Do you feel lucky?
DALŠÍ Z RUBRIKY
Nesem vám noviny, dojměte se / Zprávy ze světa
Nevidět, neslyšet a nemluvit / Asistentka
FAMUFEST oživí unikátní prostory v centru Prahy
Na Netflixu jako v bavlnce / Jako v bavlnce
RUBRIKY
anketa (27) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (108) / fenomén (79) / festival (97) / flashback (8) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (5) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (1005) / mimo kino (183) / novinka (794) / pojem (36) / portrét (43) / profil (91) / reflexe (25) / report (121) / rozhovor (171) / scénář (4) / soundtrack (78) / téma (967) / televize (118) / událost týdne (270) / videohra (74) / web (43) / zoom (167)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #133, únor 2021
Z obsahu tištěného čísla:
Anatomie českého pidimužíka / Adam Martinec (Vítězslav Chovanec, profil)
Balzám zdatných alchymistů / Alchymická pec (Tomáš Gruntorád, kritika)
Anatomie zla / Kriminální thrillery Davida Finchera (Janis Prášil, téma)
Stvořeni pro lásku (Ondřej Pavlík, flashback)
Smysl života a to, co chceme / Smysl života (Martin Svoboda, kritika)
Cannes jako akt a budoucnost filmových festivalů (Jakub Felcman, report)