Herní partie na velkém plátně / Fenomén Dungeons & Dragons ve fantasy filmech osmdesátých let

15. 12. 2020 / Antonín Tesař
téma
Placený

Přelom sedmdesátých a osmdesátých let znamenal v Hollywoodu boom fantasy filmů. Určitou roli v něm pravděpodobně hrála i masivní popularita hry Dungeons & Dragons, která tou dobou patřila k nejvlivnějším produktům daného žánru. I když oficiálně se k takové inspiraci tvůrci žádného z tehdejších fantasy filmů nehlásili, vliv této hry zůstává patrný v různých projektech – od nákladných produkcí typu Ničitel Conan po bizarní počiny jako Mazes and Monsters, reagující na morální paniku, jež fenomén Dungeons & Dragons provázela.

Pro Američany několika generací představuje RPG hra Dungeons & Dragons něco podobného jako Dračí doupě pro ty, kdo vyrůstali v devadesátých letech v Česku (jde ostatně o vědomou napodobeninu Dungeons & Dragons). První – mimochodem otřesná a komerčně neúspěšná – filmová adaptace hry vznikla až v roce 2000, do té doby na ni přímo navázal jen stejnojmenný animovaný seriál z let 1983–1985, k němuž se ještě vrátíme. Samotná hra však pronikla do řady filmů, v nichž slouží buď jako odkaz na kdysi masově oblíbenou dětskou zábavu, nebo jako jeden z příznaků těžkého nerdství, zvlášť když se někdo hraní Dungeons &...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Fantasy

132 / prosinec 2020
Více