Vzpomínky veterána genderových válek / České porevoluční feministické psaní o filmu

8. 10. 2020 / Kamil Fila
téma
Placený

V tuzemském porevolučním feministickém psaní o filmu je možné vysledovat několik vln, etap a kauz. Pokusím se je popsat a vztáhnout k širšímu společenskému dění, postavení feminismu a vývoji přemýšlení o tématech, která otevírá. Platí, že zpočátku jsme nasávali hlavně anglosaské vlivy a reprodukovali už jinde řečené a napsané. Postupně jsme zpřevraceli stavební kameny české popkultury i výsadních uměleckých děl. Teď už jsme součástí globálního vývoje, byť mírně zaostáváme. Pomalu dobíháme kolečko a předáváme štafetu v momentě, kdy české prostředí definují hlavně dokola se opakující genderové války. Vždy tu samozřejmě zůstávala základní nevýhoda feministického psaní – víme, o čem bude a na co přijde. Produkuje se stále stejné poznání. Je to pár témat, pár opakujících se pojmů. Z vědeckého hlediska je tu málo objevů a překvapení. To ale platí obecně pro psaní o filmech, které jsou stereotypní, a těch je většina. Feminismus z tohoto důvodu bylo třeba skoro vždy doplnit jinou metodou či diskurzem. Přestože se filmovému psaní z feministických pozic také věnuji, sám sebe z tohoto popisu vyloučím.Postel, Oskar

Během devadesátých let tu prakticky nenajdeme žádného autora nebo autorku píšící o filmu, kteří/ré by se otevřeně hlásili/y k feminismu nebo...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Film a feminismus

131 / říjen 2020
Více