Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nomád za hranicí všednosti / Chantal Akerman

portrét / Nikola Krutilová / 8. 10. 2020

„Když lidé říkají, že existuje feministický filmový jazyk, je to jako říkat, že existuje jen jeden způsob, jak se ženy mohou vyjadřovat,“ řekla belgická režisérka Chantal Akerman v roce 1984 britskému časopisu Monthly Film Bulletin. Akerman je považována za jednu z nejvýznamnějších představitelek ženského filmu, ale i za předchůdkyni žánru pomalé kinematografie a neúnavnou experimentátorku. Její snímek Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel (1975) označila filmová teoretička Laura Mulvey za průkopnický počin feministické filmové tvorby. Nicméně Akerman vždy odmítala označení feministická filmařka. Nechtěla, aby její filmy byly prezentovány jako snímky ženské autorky nebo aby byly vnímány jako filmy natočené z židovské či lesbické perspektivy. Přála si, aby byly prezentovány především jako filmy Chantal Akerman.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #131

Článek vyšel v časopise Cinepur #131, říjen 2020.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Přisprostlé tancování osmdesátkovým rychlodabingem / Králové videa (Antonín Tesař, kritika) • Filozofický horor o úzkosti z bytí / Tvář (Jan Foll, flashback) • Čtyři podoby novodobého ženství ve filmu / Meryl Streep, Tilda Swinton, Cate Blanchett a Kate Winslet v ženských příbězích (Stanislava Přádná, téma) • Chirurgický řez polskou společností / Corpus Christi (Janis Prášil, kritika) • Člověk člověku zombíkem / The Last of Us: Part II (Michal Böhm, videohra) • V tempu zběsilého tápání / Luboš Kučera (Beata Mrazíková, profil) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #131

#131

říjen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Kde uvidíme covidí debuty?

Editorial 131: Film a feminismus

Křičet nahlas i potichu / Tvorba současných rozzlobených animátorek

Padesát odstínů stmívání / Temný narativ v antifeministických romancích

(Tele)vize feminismu / Od emancipovaného konzumerismu k matriarchálnímu rebelství

Čtyři podoby novodobého ženství ve filmu / Meryl Streep, Tilda Swinton, Cate Blanchett a Kate...

Jak změnit systém / Ženské iniciativy v evropských filmových průmyslech


RUBRIKY

anketa (25) / český film (100) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (105) / fenomén (73) / festival (95) / flashback (5) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (2) / kauza (33) / kniha (124) / kritika (980) / mimo kino (163) / nekrolog (1) / novinka (784) / objev (2) / pojem (36) / portrét (17) / profil (111) / reflexe (25) / report (116) / rozhovor (168) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (946) / televize (111) / událost týdne (263) / videohra (69) / web (42) / zoom (164)