Noir Film Festival uvede Davida Lynche i milence na útěku

12. 8. 2020

Hlavními hrdiny osmého ročníku Noir Film Festivalu budou milenci na útěku. Jedním z klíčových motivů filmu noir je totiž šílená láska - amour fou -, která pohání padlé protagonisty v jejich útěku před strážci zákona. Výběr pětice amerických snímků o milencích na útěku ze 40.–70. let 20. století poodhalí proměny, kterými film noir v tomto směru prošel. Ve výběru nebude chybět celovečerní debut Nicholase Raye Žijí v noci (1948) či noirová klasika Blázni do zbraní (1950). Bez neohrožených psanců Annie & Barta by totiž nebyli Bonnie a Clyde ze stejnojmenného filmu (1967) Arthura Penna, který přispěl k pádu tehdejšího hollywoodského modelu cenzury. Prchající milence z následujících dekád pak představí Zapadákov (1973) režiséra Terrence Malicka nebo Takoví normální zabijáci Olivera Stona.

Retrospektivní sekce se zaměří na vizuálně vytříbená díla režiséra Anthonyho Manna a kameramana Johna Altona, kteří ve své autorské spolupráci posunuli noirový styl na vyšší úroveň. Další pětice filmů pak dá nahlédnout do znepokojivého světa americké spisovatelky Patricie Highsmith, jež ve svých kriminálních psychologických thrillerech zkoumala odvrácenou stránku lidské psychiky.

Zřejmě největším režisérským jménem letošního Noir Film Festivalu bude David Lynch, který se ve svých filmech přiznaně inspiroval noirovými klasikami. Za fasádu idylického života na předměstí nahlédne Modrý samet (1986), divokou jízdu napříč Amerikou se šíleně zamilovanými milenci na útěku zprostředkuje Zběsilost v srdci (1990), zacyklený noirový horor nabídne Lost Highway (1997) a nakonec Mulholland Drive (2001) nahlédne do temného zákulisí hollywoodské továrny na sny.

Evropskou inkarnaci klasického amerického žánru představí sekce věnovaná italskému noiru. Promítat se bude italská adaptace slavného románu Jamese M. Caina Pošťák vždycky zvoní dvakrát, kterou pod názvem Posedlost (1943) jako svůj debut natočil Luchino Visconti. Uveden bude také u nás neznámý, vytříbený after-heist film Město se brání (1951) v režii Pietra Germiho, který se ve své pozdější kariéře proslavil jako oscarový komediální tvůrce. Součástí sekce budou i dva giallo filmy italských mistrů napětí Maria Bavy a Daria Argenta, kteří noirové inspirace přetransformovali do přiznaně pokleslých hororových thrillerů.

Noir Film Festival se jako již tradičně koná na hradě Křivoklát, a to v termínu od 20. do 23. srpna.

Zpět

Sdílet článek