Mezi žánry, přístupy a autory / Neviditelná legenda Corey Yuen

27. 7. 2020 / Dan Krátký
téma
Placený

Režisér, herec a choreograf Corey Yuen během své více než třicetileté kariéry zásadně ovlivnil hongkongský filmový průmysl. Spolupracoval snad se všemi, jejichž jméno v hongkongské kinematografii něco znamená. Jeho vlastní dílo se vyznačuje bezmála dokonalým naplňováním žánrových pravidel, ale i okázalým experimentováním s nimi. Přesto Yuena v euro-americkém kontextu zná jen málokdo. Příčiny lze hledat mimo jiné v odlišném chápání filmového autorství, jež se v Hongkongu odklání od auteurské individuality zavedené na euro-americkém západě.

Hongkongská kinematografie před třiceti lety oslnila svou sveřepou estetikou historiky filmového stylu. Společensko-politickými okolnostmi tvorby zase zaujala kritiky tíhnoucí k interpretaci. Obzvlášť důležitý se jevil vztah k pevninské Číně, jehož prostřednictvím bývají tamější filmy interpretovány a jenž se stal častým „všeobjímajícím vysvětlením“ pozdějšího úpadku filmové produkce a nastupující krize. Historik David Bordwell nebo třeba Kiki Fung, významná osobnost hongkongské festivalové scény, nicméně tvrdí, že ve skutečnosti šlo o směsici komplexnějších institucionálních, distribučních i ekonomických posunů. 

Stejně tak je populární uvažovat o hongkongském filmu z hlediska autorů. Najdeme zde dostatek...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Kinematografie Hongkongu

130 / srpen 2020
Více