Falešní hráči hongkongské komedie / Filmy bratrů Huiových

27. 7. 2020 / Antonín Tesař
téma
Placený

„Michael Hui je pro komedii tím, čím byl Bruce Lee pro bojová umění – oba jsou suverénní mistři.“ Smělý výrok hongkongského kritika Law Kara se často objevuje na začátku profilových textů věnovaných Michaelovi Huimu a jeho bratrům. Ne že by takových textů bylo mnoho. Rozhodně jich existuje nepoměrně méně než těch o Brucovi Lee. Zatímco z mistra bojových umění se stal jeden z nejsilnějších popkulturních symbolů celého Hongkongu, o Michaelovi Huim na Západě slyšeli nejspíš jen ti, kdo se opravdu detailně zajímají o tamější kinematografii.

Důvody této „neznalosti“ jsou především dva. Za prvé jde o samotný komediální žánr, jemuž se Hui věnuje. Na rozdíl od fyzické akce naráží humor daleko více na nejrůznější kulturní bariéry a je hůře pochopitelný bez znalosti kontextu. Komedie natočené v čínštině navíc mnohdy pracují se specifičnostmi jazyka, který přímo vybízí k vytváření dvojsmyslů, slovních hříček nebo záměn slov. 

Druhým důvodem je to, že Hui právě na lokálním vystavěl značnou část své komediální poetiky. Jeden z nejúspěšnějších hongkongských filmových komiků sedmdesátých let, který si svůj věhlas udržel i v následující dekádě, byl jedním z prvních, kteří reflektovali zrod Hongkongu jako specifické, metropolitní, moderní společnosti s vlastní...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Kinematografie Hongkongu

130 / srpen 2020
Více