Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Příběhy obyčejného autorství / Petr Zelenka

portrét / český film / Martin Svoboda / 27. 7. 2020

Petr Zelenka patří mezi přední osobnosti české filmové a divadelní scény. Natočil sedm celovečerních fikčních filmů. Jeho snímky Mňága – Happy End (1996), Knoflíkáři (1997) a Samotáři (2000) zlidověly. Poslední jmenovaný je jeho divácky nejúspěšnějším titulem a zároveň jediným, u něhož vlastní scénář svěřil někomu jinému (Davidu Ondříčkovi). Za Knoflíkáře si odnesl uznání z Rotterdamu pro začínající tvůrce, Rok ďábla (2002) mu vynesl hlavní cenu na karlovarském filmovém festivalu, drama Ztraceni v Mnichově (2015) získalo hned několik Cen české filmové kritiky a Zelenkovo jméno pravidelně figuruje mezi nominanty i laureáty Českých lvů. Několik jeho scénářů vyšlo knižně. Od starší divadelní hry Příběhy obyčejného šílenství, za kterou získal v roce 2001 Cenu Alfréda Radoka a v roce 2005 ji převedl do filmové podoby, je také pevně spjatý s Dejvickým divadlem. Zadaptoval i další svou hru – Dabing Street – tentokrát do úspěšného televizního seriálu. Přesto se zdá, že vlídnost tuzemského filmového publika vůči jedné z největších nadějí popřevratového filmu poněkud ochabla. Nebo to alespoň naznačuje nelichotivá návštěvnost jeho posledních titulů a jejich nejednoznačné kritické přijetí. Změnila se víc doba, nebo samotný Zelenka?

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #130

Článek vyšel v časopise Cinepur #130, srpen 2020.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Festivaly už budou navždy jiné / Rozhovor s uměleckou ředitelkou Visions du Réel Emilií Bujès (Jaroslav Cibulka, rozhovor) • Černá klišé, bílé zkazky / Bratrstvo pěti (Jan Kolář, kritika) • Velký povyk kolem malé lži / Malá lež (Dan Krátký, kritika) • Intimita a normalita / Normal People (Ondřej Pavlík, televize) • Ondřej Šálek / Pochopení za každou cenu (Beata Mrazíková, profil) • Kniha o Pavlovi a Daně (Stanislava Přádná, kniha) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #132

#132

prosinec 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Domácí násilí jako mýtus i videohra / Žáby bez jazyka

Nech vlka žít / Vlci na hranicích

Nora Štrbová / Animace rozpuštěná v dokumentu

„Tak co kurva režíruješ?“ aneb Cesta k autorskému uchopení reality

Jako dítě pod stolem / Rozhovor s Michaelou Pavlátovou

Přisprostlé tancování osmdesátkovým rychlodabingem / Králové videa

Pravda na dně lahviček s močí / Šarlatán

Kroužení kolem banálních pravd / Krajina ve stínu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Žalovat se nemá / Žaluji!

Co má tohle být za nebe? / To musí být nebe

Modelář aneb Kurvahošiguntág? / Modelář

Kudy přišel Karel Vachek / Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie

Svět, o který se můžeme pořezat / Tiché doteky


RUBRIKY

anketa (25) / český film (104) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (106) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (6) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (3) / kauza (33) / kniha (125) / kritika (990) / mimo kino (164) / nekrolog (1) / novinka (790) / objev (2) / pojem (36) / portrét (18) / profil (112) / reflexe (25) / report (119) / rozhovor (169) / scénář (4) / soundtrack (52) / téma (953) / televize (113) / událost týdne (266) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)