Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Příběhy obyčejného autorství / Petr Zelenka

portrét / český film / Martin Svoboda / 27. 7. 2020

Petr Zelenka patří mezi přední osobnosti české filmové a divadelní scény. Natočil sedm celovečerních fikčních filmů. Jeho snímky Mňága – Happy End (1996), Knoflíkáři (1997) a Samotáři (2000) zlidověly. Poslední jmenovaný je jeho divácky nejúspěšnějším titulem a zároveň jediným, u něhož vlastní scénář svěřil někomu jinému (Davidu Ondříčkovi). Za Knoflíkáře si odnesl uznání z Rotterdamu pro začínající tvůrce, Rok ďábla (2002) mu vynesl hlavní cenu na karlovarském filmovém festivalu, drama Ztraceni v Mnichově (2015) získalo hned několik Cen české filmové kritiky a Zelenkovo jméno pravidelně figuruje mezi nominanty i laureáty Českých lvů. Několik jeho scénářů vyšlo knižně. Od starší divadelní hry Příběhy obyčejného šílenství, za kterou získal v roce 2001 Cenu Alfréda Radoka a v roce 2005 ji převedl do filmové podoby, je také pevně spjatý s Dejvickým divadlem. Zadaptoval i další svou hru – Dabing Street – tentokrát do úspěšného televizního seriálu. Přesto se zdá, že vlídnost tuzemského filmového publika vůči jedné z největších nadějí popřevratového filmu poněkud ochabla. Nebo to alespoň naznačuje nelichotivá návštěvnost jeho posledních titulů a jejich nejednoznačné kritické přijetí. Změnila se víc doba, nebo samotný Zelenka?

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #130

Článek vyšel v časopise Cinepur #130, srpen 2020.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Nabouraný film / Bourák (Martin Šrajer, kritika) • #Hongkong Films Matter / Dvakrát o budoucnosti Hongkongu a tamní kinematografie v době protestní (Haruna Honcoop, téma) • Kniha o Pavlovi a Daně (Stanislava Přádná, kniha) • Festivaly už budou navždy jiné / Rozhovor s uměleckou ředitelkou Visions du Réel Emilií Bujès (Jaroslav Cibulka, rozhovor) • Z dláždění na pláž / Než skončí léto (Tomáš Gruntorád, kritika) • Naděje, se kterou se dá začít znovu / Do poslední kapky krve (Antonín Tesař, flashback) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #130

#130

srpen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY český film

Nabouraný film / Bourák

Králova řeč po česku / Havel

Niet tam víťazov / Meky

Paměť strojů / Efekt Vašulka

Sněží! / Na dobré časy v lámání stereotypů?

Nevinné, tiché debuty / Od civilního dialogu k průzkumu bílých míst

Intenzivně barevná spolupráce / Michaela Mihályi a Dávid Štumpf

Od sexuálních predátorů k mediální gramotnosti / V síti


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Modelář aneb Kurvahošiguntág? / Modelář

Kudy přišel Karel Vachek / Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie

Svět, o který se můžeme pořezat / Tiché doteky

Jak nežít v mistrovském díle / Skleněný pokoj

Art pro hlavní vysílací čas / Na krátko


RUBRIKY

anketa (25) / český film (100) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (104) / fenomén (73) / festival (94) / flashback (4) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (1) / kauza (33) / kniha (123) / kritika (970) / mimo kino (162) / nekrolog (1) / novinka (783) / objev (2) / pojem (36) / portrét (16) / profil (110) / reflexe (25) / report (115) / rozhovor (167) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (939) / televize (110) / událost týdne (262) / videohra (68) / web (42) / zoom (163)