Divoši a spol. / Francouzské filmové postqueer utopie

10. 6. 2020 / Lukáš Skupa
téma
Placený

V rozmezí několika uplynulých let debutovala ve Francii skupina autorských filmařů, kteří se ještě v čase, kdy natáčeli krátké filmy, sebevědomě prezentovali společnými manifesty. Definovali v nich vlastní vizi kinematografie, skrze niž by se vymezili vůči „tomu nudnému“, co je jako umělce standardně obklopuje. První celovečerní filmy Yanna Gonzaleze, Bertranda Mandica a dvojice Caroline Poggi a Jonathan Vinel skutečně působí přeneseně i doslovně jako z jiného světa. Kromě jiného sdílejí originální přístup k reprezentaci queer motivů, které už v jejich podání queer motivy vlastně ani nejsou.

Od manifestu k manifestu

Popírání zažitých scenáristických pravidel, zvuk dodaný v postprodukci, speciální efekty vytvořené jen v kameře, neurčité místo a čas děje, natáčení na filmovou surovinu, zákaz realistického účinku, alespoň dva různé žánry v jediném díle, režisér jako autor, kameraman a současně i výtvarník filmu. To jsou některé z bodů manifestu International/Incoherence, sepsaného v roce 2012 francouzským filmařem Bertrandem Mandicem a islandskou umělkyní Katrín Ólafsdóttir, k nimž se následně volně připojili další „signatáři“: francouzští režiséři Yann Gonzalez, Caroline Poggi a Jonathan Vinel nebo dokumentaristka Marie Losier. ...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Debut

129 / červen 2020
Více