Děti i sirény / Filmové přízraky současného Polska

10. 6. 2020 / Janis Prášil
téma
Placený

V polské kinematografii nedávno rezonovalo několik kontroverzních prvotin. Patří mezi ně Dětské hřiště (Plac zabaw, 2016), Poslední rodina (Ostatnia rodzina, 2016), Přijímání (Komunia, 2016) a Vábení sirén (Córki dancingu, 2015). Příběhy o dětském násilí, vraždě, iniciačním obřadu nebo feministickém vzdoru pojednávají o jednotlivcích, do jejichž mikrosvěta klíčovou dírkou nenápadně nahlíží vnější realita. Církev, psychopati a mořské panny jsou zástupnými postavami, přízraky současného Polska, které se ptají po vztahu minulosti a přítomnosti a po možnostech individuální a kolektivní změny.

Metafyzický vztek

Režisér Bartosz M. Kowalski se v Dětském hřišti inspiroval šokujícím případem z roku 1993, kdy v Liverpoolu dva desetiletí chlapci unesli a brutálně zabili dvouleté dítě. Po vzoru Slona (Elephant, r. Gus Van Sant, 2003) snímek sleduje každodenní rutinu postav během školního dne a nic nenasvědčuje tomu, že se schyluje k tragédii. Szymek se ráno stará o svého invalidního otce, odváží ho na vozíku na toaletu nebo mu chystá jídlo. Nelze však přehlédnout, že všechny procedury nedělá...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Debut

129 / červen 2020
Více