Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Debut
téma: Debut / Lukáš Skupa / 11. 6. 2020 / komentáře (2)
Pohled do bližší i vzdálenější filmové historie ukazuje, že to byli často debutanti, kteří do kinematografie vnášeli vítané oživení. Ať už svěžím režijním přístupem, neotřelými stylovými řešeními nebo otvíráním netradičních či dosud neprobádaných témat. Stačí si vzpomenout na příklady různých světových nových vln, stejně jako na konkrétní okamžiky z dějin české kinematografie, kdy úroveň tvorby pozvedali právě filmoví nováčci. Mohlo by se zdát, že současná doba debutantům přeje a že jim v porovnání s jejich předchůdci nabízí i mnoho výhod. Existují názory, že díky digitalizaci, jež poměrně nedávno ovládla produkci a distribuci, si v podstatě každý může natočit svůj film a ukázat ho veřejnosti. Vede k úspěchu tak jednoduchá cesta?
Pro téma věnované debutu jsme se rozhodli, abychom zjistili, zda se nastupujícím filmařům skutečně skýtají možnosti natolik příznivé, aby bez závažnějších problémů odstartovali svou profesionální režijní dráhu. Přelomová digitalizace s sebou totiž nutně přináší i vzrůst konkurence, boje o pozornost, a nakonec i o prostředky z grantů, bez nichž se debutanti obvykle neobejdou. S volbou tématu souvisely také otázky, co nastupující tvůrce zajímá, zda obohacují současnou kinematografii podobně jako jejich předchůdci, nebo jestli točí i takové filmy, s nimiž by uspěli mimo „chráněnou“ festivalovou půdu i u širšího publika. Více než polovina následujících příspěvků reflektuje především situaci ve středoevropském prostoru – cílem bylo i srovnat a posoudit, jak se daří místním debutantům.
Přesně touto otázkou zahajuje téma rozsáhlá mezinárodní anketa, v níž sdílejí své zkušenosti a zážitky debutanti z Česka a všech sousedních států a spolu s nimi i zavedení producenti či představitelé filmových institucí. Jde o jedinečné svědectví o radostech i starostech nové generace autorek a autorů, kteří i přes různorodost mají nemálo společného. V navazujícím textu přibližuje Matěj Nytra základní tendence nových českých debutů od divácky úspěšných Vlastníků Jiřího Havelky po svébytný experiment FREM Viery Čákanyové. Janis Prášil se pak zamýšlí nad několika nedávnými polskými debuty, podávajícími ne zrovna lichotivou zprávu o přítomné polské realitě. Jana Bébarová se detailněji soustřeďuje na debut Kristiny Nedvědové Sněží!, jenž neprávem zapadl mezi jinými a pozoruhodně vybočuje ze „zamrzlé“ genderové perspektivy většiny domácí produkce.
Zbývající dva texty jsou exkurzem na západ od střední Evropy. V tom svém se zaměřuji na skupinu novodobých francouzských auteurů v čele s Bertrandem Mandicem, jejichž formálně extravagantní debuty pojímají nekonvenčně mimo jiné reprezentaci queer motivů. Martin Svoboda představuje v závěrečném příspěvku specifický fenomén s dlouholetou tradicí – debuty v žánru hororu, díky němuž do světové kinematografie vstoupila řada zásadních osobností. Navíc ani dnes nepřestává horor fungovat jako vcelku spolehlivá možnost, jak proniknout mezi profesionální filmaře, a to i uvnitř středoevropského regionu.
Přečteno 3171x
Článek vyšel v časopise Cinepur #129, červen 2020.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Extrémní kinematografie - úvod k tématu
Současná česká animace po velkém nadechnutí
DALŠÍ Z RUBRIKY
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice
Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić
Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“
Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #129, červen 2020
Z obsahu tištěného čísla:
Děti i sirény / Filmové přízraky současného Polska (Janis Prášil, téma)
Půvab a moudrost motivačních citátů / Kdybys jen tušil (Martin Mišúr, kritika)
Potratit v Americe / Never Rarely Sometimes Always (Antonín Tesař, kritika)
Nic než kus masa / Paul Verhoeven a jeho filmy (Veronika Havlová, kniha)
Syndrom vyhoření státu / Colectiv (Petra Chaloupková, mimo kino)
Hrůzostrašní debutanti / Horor jako vstupní žánr (Martin Svoboda, téma)