Individualita nade vše / Clint Eastwood a jeho filmoví solitéři

24. 4. 2020 / Martin Svoboda
téma
Placený

Když se řekne Clint Eastwood, vybaví se mezi prvními pojmy individualita, solitérství nebo samostatnost. Platí to už od dob jeho účinkování ve westernech Sergia Leoneho nebo v policajtské sérii Drsný Harry. Nejznámější Eastwoodovi hrdinové stojí vždy stranou, jejich rozhodnutí nemohou být souzena v kontextu společenských norem. Naopak soudí systém a sami nejlépe poznají, kdy z něj brát a kdy se k němu otočit zády. Tuto energii Eastwood nejenže od mládí evokuje svým ostře řezaným zjevem, zjevně má blízko i k jeho pohledu na svět, jenž proniká i do jeho režijní filmografie.

Rozhodnout se sám

Jako seriózní režisér se Eastwood etabloval westernem Nesmiřitelní (Unforgiven) v roce 1992. Následující dekádu strávil zdokonalováním rukopisu, střídáním žánrů a tříbením filmového jazyka. Jeho konečným definujícím režisérským dílem, k němuž lze vztahovat víceméně každý jeho další počin, je Million Dollar Baby z roku 2004. Trvá přibližně deset minut, než se v něm naplno zpřítomní motivy individuality a osobní zodpovědnosti. Eastwoodův protagonista se v prvních scénách stihne předvést jako stárnoucí macho s dobrým srdcem, ale v jistém ohledu s chybným...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Clint Eastwood

128 / duben 2020
Více