Odvážná škatulata / 70. Berlinale

24. 4. 2020 / Ondřej Pavlík
report
Placený

Při pohledu na ceny udělené na letošním sedmdesátém ročníku Berlínského mezinárodního filmového festivalu by se mohlo zdát, že i přes razantní personální výměnu ve vedení festivalu vlastně zůstalo vše při starém. Zlatého medvěda pro nejlepší film vyhrálo disidentské drama Zlo neexistuje perzekvovaného íránského režiséra Muhammada Rasúlofa. Vítězství snímku o trestu smrti a (ne)svobodném životě uvnitř totalitního Íránu četli komentátoři převážně jako politické gesto, jako vyjádření podpory umělci stíhanému za „protirežimní propagandu“. Podobná angažovanost přitom vystihovala osmnáctileté úřadování bývalého ředitele Berlinale Dietera Kosslicka. Během něj zaznamenal třikrát úspěch jiný hlasitý odpůrce íránského režimu Džafar Panahí – jeho snímek Taxi Teherán v roce 2015 celou soutěž dokonce vyhrál – a jedenkrát zde na cenu nejvyšší dosáhl i o něco subtilnější kritik tamních poměrů Ašghar Farhádí s melodramatem Rozchod Nadera a Simin

Rasúlofův úspěch tak do letošního Berlinale vnesl závan minulosti – připomínku období, které odborná veřejnost nejen v Německu kárala za laxní dramaturgii a těžkopádné politické postoje. Jestli však Zlatý medvěd pro film Zlo neexistuje o něčem vypovídá, pak o tom, že...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Clint Eastwood

128 / duben 2020
Více