Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Netflix
téma: Netflix / Lukáš Skupa / 8. 12. 2019
Průkopnický, vizionářský, obdivuhodný, inspirativní. Takový se může jevit Netflix při pohledu na jeho přes dvě dekády trvající tažení mediálním trhem. Z americké společnosti, která roku 1998 spustila nový typ on-line půjčovny, rozesílající svým zákazníkům DVD poštou, se stal globální gigant, jehož předplatitelé denně zhlédnou kolem 140 milionů hodin nabízeného VOD obsahu. Svou činnost přitom Netflix zahajoval v době, kdy se obchod s DVD teprve začínal masověji rozšiřovat. Stejná situace se opakovala i o pár let později se streamováním, které bylo v roce 2007 také v rané fázi vývoje. Brzy poté začal Netflix expandovat mimo hranice Spojených států a postupně si vybudoval pozici nejmocnější virtuální videotéky, jež si vlastní obsah i sama vyrábí. Skrze své Netflix Originals čím dál výrazněji proniká do prostředí americké, evropské či asijské produkce.
Téma věnované Netflixu vychází v pravý čas. Nejenže v říjnu zahájila provoz česká verze Netflixu, ale velké změny aktuálně hýbou především celosvětovým trhem se streamovacími službami. Tváří v tvář rychlému vývoji, spojenému s nárůstem nových konkurenčních platforem typu Apple TV+ nebo Disney+, lze jen stěží odhadovat blízkou, natož vzdálenější budoucnost v této klíčové oblasti dnešního mediálního průmyslu. Jisté je snad jen to, že alespoň na určitou dobu ještě zůstane lídrem trhu Netflix se svými více než sto padesáti milion předplatitelů.
O Netflixu toho víme stále málo i proto, že jen neochotně zveřejňuje konkrétnější statistiky a nerad nechává nahlédnout do zákulisí svého fungování. V tématu jsme se pokusili postihnout několik podstatných rysů ve vztahu k jeho statusu a nabídce, kterou s oblibou prezentuje s ohledem na výjimečnost kvantity a zároveň kvality titulů. Texty se z různých úhlů dotýkají svrchované pozice Netflixu na poli streamingu, specifik jeho distribuce či původní produkce. Některé z příspěvků zkoumají také rozpory mezi obrazem a reálnou praxí – tedy jak Netflix dostává svému navenek šířenému image v konfrontaci se skutečnými možnostmi uvádění, sledování či vlastní tvorby.
Milan Kruml přehledně shrnuje současnou situaci poskytovatelů VOD obsahu. Představuje i nové hráče, kteří vstoupí na světový trh příští rok coby další vyzyvatelé Netflixu. Ondřej Pavlík rozebírá strategie veřejné prezentace značky Netflix a naznačuje, co se za nimi přesněji skrývá. Ať už jde o proklamovanou původnost titulů z kolekce Netflix Originals nebo třeba diskutovanou roli algoritmů, jež zasahují i do tvorby pořadů. Dan Krátký se pak detailněji zaměřuje právě na jeden z Netflix Originals programů, seriál Dům na kopci (2018) – první původní hororovou sérii Netflixu, která je i v širším kontextu originálním příspěvkem k žánru a zrcadlí se v ní dlouhodobější autorské směřování Mikea Flanagana. Poslední dva články se obecněji zabývají dvěma typy tvorby, kterou Netflix distribuuje či sám produkuje. Martin Šrajer se soustřeďuje na dokumenty, včetně problémů spjatých s jejich existencí výlučně v on-line prostoru. Antonín Tesař pak přibližuje trend japonského anime uzpůsobeného pro potřeby Netflixu a jeho uživatelů.
Přečteno 2442x
Článek vyšel v časopise Cinepur #126, prosinec 2019.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Současná česká animace po velkém nadechnutí
Úvod k tématu: Film a ekologie
Úvod k tématu: Česká detektivka
Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny
DALŠÍ Z RUBRIKY
KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru
Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit
Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022
Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry
Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Současná česká animace po velkém nadechnutí
Úvod k tématu: Film a ekologie
RUBRIKY
anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (106) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (242) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1091) / mimo kino (190) / novinka (814) / pojem (36) / portrét (49) / profil (98) / reflexe (26) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (128) / událost týdne (284) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #126, prosinec 2019
Z obsahu tištěného čísla:
Příliš nevinný příběh elektronické hudby / The Sound Is Innocent (Jiří Špičák, soundtrack)
Drze rozvracet, ne být milý / Rozhovor s Alexejem Germanem ml. (Kamila Dolotina, rozhovor)
Úvod k tématu: Netflix (Lukáš Skupa, téma)
Sráč nebo hrdina, všichni jedna rodina / Národní třída (Jarmila Křenková, kritika)
Vymítač předsudků / Antologie města duchů (Ondřej Pavlík, kritika)
Profakovat se ke svobodě / Pražské orgie (Martin Šrajer, kritika)