Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Drze rozvracet, ne být milý / Rozhovor s Alexejem Germanem ml.

rozhovor / Kamila Dolotina / 5. 12. 2019

Ruský režisér Alexej German ml. (nar. 1976) je stěžejní postavou současné evropské kinematografie. Jeho výsostně atmosférické tvorba proslula vytříbenou obrazivostí a bývá pravidelně premiérována na festivalech v Berlíně či Benátkách, kde získává ceny za režii, kameru nebo výpravu. Germanovy trýznivě existenciální filmy dokážou předestřít stav lidské duše v momentě zásadní etické volby a přinášejí univerzální poselství o osudu jedinců i národů tváří v tvář globálním změnám. Ať už jde o dobývání vesmíru (Papírový voják), předtuchu první světové války (Harpastum), nahlédnutí neodvratné zkázy druhé světové války (Poslední vlak), těkavě výbušné nálady přítomnosti (Pod elektrickými mračny) nebo destruktivní dopad totality (Dovlatov). Hrdinou jeho pěti dosavadních celovečerních filmů je především doba, podaná s neuvěřitelnou taktilností tak, aby vizuálně zpřítomnila svou podstatu a v citové rovině výmluvně odkazovala k dnešku. Emoční kontrasty Germanovy rafinované dramaturgie umožňují pronikavě postihnout rozpor i absurditu lidského údělu – jako tomu bylo například v pozoruhodném dramatu o slabostech lidí, kteří v podobě prvního letu člověka do vesmíru umožnili historický triumf lidstva. Ačkoli na Letní filmové škole, kam přijel uvést svou retrospektivu, tvrdil, že je nekonvertibilním umělcem, jeho loňský snímek Dovlatov byl díky Netflixu prodán na všechny obydlené kontinenty. Rozhovor s ním je výtahem z besed a debat v průběhu několika hradišťských dní.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #126

Článek vyšel v časopise Cinepur #126, prosinec 2019.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Algoritmický výběr druhů / Netflix a dokumentární film (Martin Šrajer, téma) • Králové a slouhové v zadrátovaných bažinách / Král Šumavy (Jan Foll, kniha) • Kudy přišel Karel Vachek / Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie (Martin Svoboda, kritika) • Big (not) in Japan / Anime na Netflixu (Antonín Tesař, téma) • Všichni proti všem / Situace na současném streamingovém trhu (Milan Kruml, téma) • Drze rozvracet, ne být milý / Rozhovor s Alexejem Germanem ml. (Kamila Dolotina, rozhovor) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Komrzý – Bojar: Je hezké, že si pořád ještě nerozumíme

Rozhovor s Panáhem Panáhím / Uvědomit si, jak jsem malý

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Lotyši by Zemana vyhnali / Rozhovor s Viestursem Kairišsem

Pohyb na tenkém ledě / Rozhovor s Karolínou Davidovou, Kamilou Dohnalovou a Martinem Vandasem

Bruno Dumont / Překračovat realitu

Vzdálená síla kinematografie / Komentovaný rozhovor s Leosem Caraxem

Nástrahy Disneyho zvířátek / Rozhovor s Rebeccou Stanton


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Existenciální pijáctví / Chlast

Ženská tvář války / Vysoká dívka

Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu

Bludný kruh tužeb a opojení / Nemilovaní

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)