Daniel Day-Lewis / Nesnesitelná lehkost totálního převtělování

5. 12. 2019 / Stanislava Přádná
portrét
Placený

Daniel Day-Lewis, který před dvěma lety oznámil konec kariéry, představuje v garnituře nejuznávanějším filmových herců specifický fenomén. Vyhraňoval se nezávisle na módních trendech a podle toho si vybíral role, stranou publicity si přesto udržel stabilní pozici. Je vnímán především jako interpret, který dokáže sugestivně vrůst do nejzazších poloh a krajností svých postav. Rozhodnutí ukončit po snímku Nit z přízraků Paula Thomase Andersona kariéru zdůvodnil Day-Lewis lakonicky únavou a depresí z vyčerpání. Odchod ze scény v šedesáti letech se může zdát jako předčasný, v Day-Lewisově případě byl ale patrně nevyhnutelný. V interview, které herec zamlada natočil sám se sebou v dvojroli tázajícího a dotazovaného, na otázku, zda je ochoten při hraní s takovým nasazením vydržet i utrpení svých postav, bez váhání přitakal. A každou rolí to reálně stvrzoval existencí mezi možnou psychickou anomálií a vymykajícím se extrémním herectvím.

Truchlení po zemřelém 

Britský herec rozvinul v průběhu své dráhy metodu psychofyzického prožívání a splynutí s postavou. U každé role, v níž udivoval proměnou své osobnosti, se spekulovalo o jeho hereckém „know-how“. On sám kolem svého umu žádné mysterium nešířil. Nepočítáme-li informace o...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Netflix

126 / prosinec 2019
Více