La Gomera / Komedie svědomí i evropský film par excellence

17. 9. 2019 / Jakub Felcman
téma
Placený

Poslední snímek Cornelia Porumboiua La Gomera (2019), který vstoupí do české distribuce začátkem příštího roku, patří mezi nejnovější díla rumunské nové vlny. Jako takový vybízí nejen k úvahám nad směřováním filmografie režiséra, který spolu s několika dalšími stál u zrodu tohoto fenoménu, ale také nad tím, kam po bezmála dvou dekádách vývoje rumunská nová vlna dospěla. Na rozdíl od jiných srovnatelných „vln“ či „škol“ si právě rumunští autoři v rámci současné evropské filmové tvorby stále udržují specifické postavení i přesto, že se nevyhýbají modelu kolektivní evropské produkce.

Kdy končí nové vlny?

Před několika lety jsme na festivalu Kamera Oko a v pražském kině Ponrepo chystali přehlídku filmů Berliner Schule, s jejíž přípravou pomáhali i dramaturg Berlinale Ansgar Vogt a režisér Christoph Hochhäusler. Známé označení Berliner Schule, které se posledních přibližně patnáct let používá pro „nový německý film“, se jim drobilo na mnoho samostatných částí, přičemž žádnou z nich nechtěli opomenout nebo nedostatečně komentovat. Do Berliner Schule na jednu stranu patří všechno, co se z Německa dostalo na prestižní zahraniční festivaly. Na druhou stranu se již tento fenomén štěpí na několik generací. Do první bývají řazeni...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Rumunská nová vlna

125 / říjen 2019
Více