Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

téma: Rumunská nová vlna / Lukáš Skupa / 20. 9. 2019

Stalo se to těsně po roce 2000 v zemi, ve které by to čekal málokdo. V Rumunsku, kde kinematografie prožívala vleklou krizi, se objevila nová vlna a spolu s ní nastala i postupná filmová obroda, jakou by si jiné země mohly jen přát. Tehdy debutující rumunští autoři suverénně ovládli festivalovou scénu s jasně rozeznatelnými tématy i stylem. V převážně nízkorozpočtových dílech zkoumali domácí společenskou situaci, poznamenanou diktátorským režimem Nicolae Ceaușeska i érou transformace po jeho svržení. V uchopení témat z historie i přítomnosti se vyhýbali zjednodušování a přikrášlování, ale nikoli ironii či humoru. Životem pulzující postavy vsazené do autentických reálií byly národně specifické, ale zároveň dostatečně srozumitelné, aby uspěly u nerumunského publika, které mohlo na plátně sledovat něco, čemu se – třeba jako v českém případě – jeho vlastní kinematografie spíš vyhýbala.

Od vzniku startovního díla Zboží a peníze (Marfa și banii, 2001) uplynulo skoro dvacet let a rumunská nová vlna se nikam nevytratila. Pořád funguje jako spolehlivá značka u filmových kritiků, festivalových dramaturgů, distributorů i diváků. Z historie přitom víme, že trvanlivost nových vln bývá zpravidla omezená a že zprvu rebelující autoři (nebo alespoň někteří z nich) dříve či později splynou s mainstreamem. U stěžejních režisérů původní sestavy – Cristi Puiu, Cristian Mungiu, Radu Muntean nebo Corneliu Porumboiu – to zatím tak úplně neplatí. Stále u nich rozpoznáme kontinuitu s počátečními díly, kterými definovali poetiku nové vlny. Po nich navíc vstupují do rumunské kinematografie další osobnosti, jež pokračují v odkazu předchůdců nebo ho obohacují o nové podněty. V tématu se pokoušíme o představení celého fenoménu v reprezentativním průřezu – od prehistorie, přes okamžik zrodu až po současnost.

Moment „zázračného zrodu“ přibližuje v úvodním textu Agáta Hrnčířová, která také shrnuje pozici nové vlny uvnitř rumunského filmového průmyslu, včetně komplikací, s nimiž se tvůrci musejí vyrovnávat. Přestože se obvykle tvrdí, že nová vlna začínala od „bodu nula“ a že se její příslušníci odstřihli od vlastní filmové historie, není to úplně pravda. Více se dozvíte v příspěvku Jaromíra Blažejovského, který nabízí exkurz do dějin rumunské kinematografie zakončený právě dobou před nástupem nové vlny. Následuje rozhovor Pavla Sladkého s režisérem Cătălinem Mituleskem, tedy jedním z těch, kteří patřili k přímým účastníkům a svědkům tohoto nástupu. Text Janise Prášila se podrobněji zabývá zásadním tématem prolínajícím se tvorbou nové vlny od počátků dodnes – vztahem jedince a systému, provázeným různými formami manipulace či útlaku. Poslední dva články reflektují ryzí přítomnost a do jisté míry i perspektivu nové vlny. Jakub Felcman se věnuje nejnovějšímu počinu Cornelia Porumboia La Gomera a zároveň se zamýšlí nad proměnou a posunem rumunské nové vlny v širším rámci evropského filmu. Závěrečný příspěvek od Jaromíra Blažejovského se obrací i mimo hlavní proudy nové vlny a naznačuje, že současná rumunská tvorba ještě nevyčerpala svůj potenciál, ačkoli ji pokaždé nemusíme nutně titulovat jako novou vlnu.

Přečteno 3639x

Článek vyšel v časopise Cinepur #125, říjen 2019.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka


DALŠÍ Z RUBRIKY

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić

Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“

Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize

Nekonečně mnoho tváří Cate Blanchett

Terapie strachem / Satiry Rubena Östlunda


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #125 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #125, říjen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Odvážní se nevzdávají / Rumunské kino od starověku do konce druhého tisíciletí (Jaromír Blažejovský, téma)

Král strašidelného údolí / Lví král (Natálie Něudačina, kritika)

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna (Lukáš Skupa, téma)

Sám proti systému / Rumunská nová vlna a umlčovaná minulost (Janis Prášil, téma)

Král Benátek / Joker (Marek Čermák, zoom)

Čím je člověk v systému? / Parazit (Jiří Flígl, kritika)

+ více...