Vnitřní exil a mystická nevyhnutelnost oběti / Andrej Tarkovskij

17. 9. 2019 / Janis Prášil
kniha
Placený

V názvu životopisné knihy Andrej Tarkovskij. Skutečnost a sny o domově poukazuje Viktor Filimonov na klíčové téma života a tvorby ruského režiséra. Je jím konflikt mezi vnitřním a vnějším světem, ze kterého vyrůstají dvě paralelní dějové linky. Jedna zachycuje Tarkovského jako postavu modelového příběhu umělce v době totality. Druhá nahlíží do nitra tvůrce, jenž se pustil do osobního boje se společností. 

Tarkovskij se stranil veřejné politiky a proti režimu nevystupoval. Přesto se dostával do sporu se sovětskými úřady. Filimonov je toho názoru, že nešlo o spor ideový, ale o konflikt anonymního byrokratického aparátu a tvůrčí individuality. Beztvářný systém, který popisuje, víc připomíná neproniknutelný kafkovský labyrint než orwellovskou dystopii, postavenou na opozici Velkého bratra a kontrolované masy. Sovětské filmové cenzurní a schvalovací orgány představují stroj, do jehož soukolí se dostal cizí lidský element v podobě tvůrčí individuality Andreje Tarkovského. 

Režisér silně autorských děl čelí bojkotu ze strany úřadů a marně píše na vyšší místa, že „je umělec, ne disident“. Avantgardní umění, které se podřizuje subjektivním pocitům tvůrce a jeho filozofickému konceptu světa, je v totalitním režimu ovládaném jednotnou...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Rumunská nová vlna

125 / říjen 2019
Více