Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 125: Rumunská nová vlna

Editorial 125: Rumunská nová vlna

editorial / Jindřiška Bláhová / 25. 10. 2019

Uplynulý filmový měsíc měl v české kotlině jedno hlavní téma – zařazení snímku Václava Marhoula Nabarvené ptáče do soutěže mezinárodního filmového festivalu v Benátkách. Byl to po čtvrt století český zástupce v soutěži prestižní přehlídky, naposledy soutěžil snímek Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina Jiřího Menzela v roce 1994. Pro zviditelnění české kinematografie v zahraničí je účast Marhoulova filmu v Benátkách nepopiratelné plus. Tuzemské filmy se do soutěží západních áčkových festivalů dlouhodobě neprosazují. Je to nepopiratelně i producentský úspěch Václava Marhoula, který výběrem látky, jasnou propagační strategií během vzniku i po dokončení filmu a spojením se schopným sales agentem, společností Celluloid Dreams, prokázal výraznou schopnost orientovat se na evropské audiovizuální scéně a najít pro své ambice tu správnou strategii – což je schopnost pro život filmu zásadní, někdy i zásadnější než jeho umělecké pojetí nebo filmové kvality. Jediná oficiální projekce Nabarveného ptáčete se bohužel minula s uzávěrkou tohoto čísla. Reflexi filmu tak přinášíme bezprostředně po jeho premiéře na našem webu.

V aktuálním čísle si ale můžete přečíst text o vítězném filmu z Benátek – komiksovém Jokerovi. Uvozuje ho report z benátského festivalu a jako netradiční dovětek záznam loňské masterclass režiséra Davida Cronenberga, který v Benátkách převzal cenu za přínos filmu. Text je vhledem do uvažování tvůrce, jenž na festivaly většinou nejezdí a rozhovory ke svým filmům nedává. Z kritik stojí dvojnásob za pozornost dva texty věnované vítězi Cannes, jihokorejskému bravurně meandrujícímu žánrovému hybridu Parazit režiséra Pong Čun-hoa. Jak píše Jiří Flígl: „Pongova tragikomická vize třídního systému představuje protipól líbivým iluzím o naplňování statu quo, jaké nám předkládají midculty typu britského seriálu Panství Downton. Současně je ale také na míle vzdálená jednostranné apelativnosti festivalových exploatací bídy.“

Doporučuji i profil režiséra Bohdana Karáska, který letos debutoval konverzačním, vysoce nízkonákladovým a neobyčejně svěžím Karel, já a ty. Nejen proto, aby nenastal mylný dojem, že letos v Česku nic jiného, co stojí tak či onak za pozornost, kromě Nabarveného ptáčete nevzniklo.

Přečteno 300x

Článek vyšel v časopise Cinepur #125, říjen 2019.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál

Editorial 122: Underground

Editorial 121: Autor ve 21. století

Editorial 120: Muž ve filmu

Editorial 119: FAMU

Editorial 118: Neonoir

Editorial č. 117 / Cine latino


DALŠÍ Z RUBRIKY

Na Netflixu se rýsuje prequel k Čínské čtvrti. Je u toho Fincher

Peter Kerekes dokončuje svůj hraný debut Cenzorka

Král strašidelného údolí / Lví král

Damien Chazelle svůj příští film zasadí do Hollywoodu 20. let

Větší šachovnice, slabší figurky / Takové krásné šaty

Paul Schrader chystá film o moderním Vilému Tellovi z casina

Dvacátá Mezipatra proběhnou v proudu změn

V krajině půlnočního slunce / Slunovrat


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál

Editorial 122: Underground

Editorial 121: Autor ve 21. století


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (814) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (744) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (245) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)

Cinepur #125 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #125, říjen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

La Gomera / Komedie svědomí i evropský film par excellence (Jakub Felcman, téma)

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny (Agáta Hrnčířová, téma)

Jak navždy zůstat v roce 1969 / Tenkrát v Hollywoodu (Jiří Špičák, soundtrack)

Všichni v naší rodině / Poznámky k vlně i nevlně (Jaromír Blažejovský, téma)

Příliš ostré světlo / Budiž světlo (Dan Krátký, kritika)

Born To Be Wild / Narušitel systému (Antonín Tesař, kritika)

+ více...