Sebereflexivní pionýr / Poslední večery na Zemi

17. 8. 2019 / Ondřej Pavlík
kritika
Placený

Když si filmy teprve osahávají nový výrazový prostředek, obvykle kolísají mezi dvěma extrémy. Některé – například raně zvukový Vrah mezi námi – předvádějí technologickou novinku jako okázale vyčnívající atrakci. Jiné, jako trojrozměrný velkofilm Avatar, přítomnost divácky nezvyklé inovace vyvažují tak, že v jiných oblastech záměrně inovativní nejsou. Třeba tím, že v obměněných kulisách převypravují mytický příběh hrdinské cesty. Pro čínský film Poslední večery na Zemi, který se na více než padesát minut přepíná do formátu 3D, platí obě varianty. Ačkoli totiž třetí rozměr zdomácněl v blockbusterové i avantgardní kinematografii, na poli narativního uměleckého filmu stále platí za výraz pionýrského ducha.

Poslední večery na Zemi mladého režiséra Kan Pia jsou skutečně snímkem pionýrským, se vším dobrým a zlým, co k tomu patří. Režisér svůj stylistický experiment jednak buduje na základě řady prověřených konvencí. Jednoduchá až banální zápletka o muži, kterému se po návratu do rodného městečka vyplaví do mysli vzpomínky na záhadnou krásnou ženu, následuje kulturně snadno přenositelný neonoirový vzorec. Rozteskněné drama o dávné, věčně prchající lásce přitom komplikují tradiční modernistická pravidla....

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Zhlédnout film

Edisonline

Článek vyšel v čísle

Tarantino

124 / srpen 2019
Více