Důmyslná pitomost Jima Jarmusche / Mrtví neumírají

17. 8. 2019 / Martin Svoboda
kritika
Placený

Jim Jarmusch je znám jako přední představitel americké nezávislé umělecké kinematografie, s filmem se však seznámil „odspodu“, když ho jeho matka, sama kritička, „odkládala“ na brakové projekce aktuálních béčkových filmů. Dospívající Jarmusch pak zfalšoval průkaz totožnosti a začal navštěvovat „filmy pro dospělé“, čímž není myšlena festivalová produkce. V evropském artu se zhlédl až během studií v Paříži. Na žánru jeho novinky Mrtví neumírají je tedy zvláštní snad jen to, že brakové estetice v plné míře doposud neodevzdal žádný jiný svůj film.

Kdybychom měli jmenovat umělce, jemuž teroristické útoky 11. září vší silou tnuly do díla, mohl by to být právě Jim Jarmusch. Jeho práce v devadesátých letech byla typická svou vírou v multikulturalismus. V posledním snímku před rokem 2001 Ghost Dog vyprávěl o Afroameričanovi žijícím podle samurajského kódu, který své obědy tráví s Francouzem, jemuž nerozumí ani slovo. Jarmuschova vize světa, v němž se vzrušujícím, leckdy bizarním, ale nakonec obohacujícím způsobem střetávají na pohled neslučitelné energie, začátkem války proti teroru ztroskotala. Režisér se ocitl v hluboké tvůrčí krizi. V jednom z rozhovorů zpětně popisuje, jak nemohl ve svém newyorském bytě přestat cítit...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Tarantino

124 / srpen 2019
Více