O býcích a motorech / Naše doba

17. 8. 2019 / Ondřej Pavlík
zoom
Placený

Mýtus geniálního revolučního autora, který o mexickém filmaři Carlosu Reygadasovi koluje mezi jeho ctiteli, by si nepochybně zasloužil soustředěnou kritickou revizi. Částečně tento mýtus pomáhá živit i sám režisér, který v rozhovorech trochu přehlíživě označuje většinu současné kinematografie za pouhou „ilustrovanou literaturu“ a ke své tvorbě podotýká, že se v ní vyjevuje pravá, rozumově nepolapitelná podstata věcí.

Co se předchozích Reygadasových snímků týče, nabízelo by se nalomit jejich status unikátních uměleckých děl dlouhým výčtem estetických tendencí a formálních či tematických inspirací, z nichž tyto filmy více méně přiznaně čerpají. Například že se obratně pohybují mezi neorealistickou každodenností a modernistickým zpředmětňováním duchovna, jež „pouhou“ každodennost přesahuje. Že stejně tak zručně směšují lokální mexickou tradici velkolepých, na okraji zakřivených krajinomaleb s prověřenými tendencemi globálního artového kina: širokou významovou rozevřeností, souběžným tíhnutím k pomalé i extrémní kinematografii, chápáním filmu jako nekompromisního a zároveň nevysvětlitelně intuitivního autorského gesta.

Tak bychom mohli o Tichém světle trochu cynicky říct, že jde vlastně o remake kanonického spirituálního...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Tarantino

124 / srpen 2019
Více