Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

editorial / Jindřiška Bláhová / 18. 8. 2019

Kdybych kouřila, zapálila bych si teď jednu cigaretu Red Apple (kdybych mluvila španělsky, jako jeden z hrdinů Osmi hrozných, pak Manzana Roja) a ťukala editorial do klávesnice zahalená cigaretovým kouřem. Bylo by to krásně stylové, protože téma čísla, které držíte v rukou, je věnováno režisérovi a scenáristovi Quentinu Tarantinovi. Ten výše zmíněnou značku vymyslel a zakomponoval do široké sítě odkazů na americkou popkulturu, která tvoří základní vrstvu i metavrstvu jeho filmů. Popkultura přitom u Tarantina není omezená jen na filmy, televizi nebo hudbu, ale patří do ní i jídlo a další konzumní statky, které utvářejí jak žitou skutečnost, tak mytologický svět Ameriky prezentované na filmovém plátně. Tarantinovský svět je proto familiárně blízký, i když je fiktivně vzdálený.

Téma vychází k premiéře devátého (z deseti ohlášených) Tarantinova filmu Tenkrát v Hollywoodu. Pokud máte pocit, že už jste o Tarantinovi četli všechno a všechno o něm víte, pak pro vás pětice textů – věnujících se například Tarantinovi jako netradičnímu autorovi, jako hvězdě nebo intelektuálovi, který se v nakládání s metafilmovými diskurzy dá srovnat jen s Jeanem-Lucem Godardem – bude překvapením.

Výrazné texty nabízí i první část čísla. Vedle dvou zhodnocení karlovarského filmového festivalu, která se zamýšlejí nad budoucností soutěže i směřování akce jako takové, přinášíme i reflexi nejlepšího snímku ve Varech letos uvedeného – Naše doba. Mexický režisér Carlos Reygadas vytvořil pro netradiční vztahové drama naprosto osobitou obrazovost. Jako filmař v něm konečně našel vlastní tvář, píše Ondřej Pavlík. I proto jsme mu věnovali v rubrice Zoom větší prostor. Ten dostal i animovaný seriál Tuca & Bertie, který podle Martina Šrajera ukazuje, „proč je důležité, aby ženy měly možnost vyprávět vlastními hlasy vlastní příběhy“. Netflix jej aktuálně zrušil.

P. S. Součástí tarantinovského tématu je i text, v němž devět osobností z okruhu Cinepuru „pátrá“ v devíti Tarantinových filmech po filmových odkazech a vlivech. Kdy jindy je v časopise pro moderní cinefily čas na cinefilní „soutěž“. Ten, kdo nám do 15. září – nad rámec filmů již uvedených v anketě – pošle nejvíce vyčerpávající seznam snímků, které ovlivnily Tenkrát v Hollywoodu s krátkým vysvětlením, kde konkrétní inspiraci ve filmu vidí, získá předplatné Cinepuru na rok 2020. Redakční e-mail je cinepur@redakce.cz, předmět Tarantino.

Přečteno 1480x

Článek vyšel v časopise Cinepur #124, srpen 2019.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #131

#131

říjen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru

Editorial 126 / Netflix

Editorial 125: Rumunská nová vlna

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 123: Současný český seriál


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Burácející řeka času / Tenet

Denis Villeneuve natočí minisérii podle románu Joa Nesbøho

Kde uvidíme covidí debuty?

Editorial 131: Film a feminismus

Křičet nahlas i potichu / Tvorba současných rozzlobených animátorek

Padesát odstínů stmívání / Temný narativ v antifeministických romancích

(Tele)vize feminismu / Od emancipovaného konzumerismu k matriarchálnímu rebelství


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru

Editorial 126 / Netflix


RUBRIKY

anketa (25) / český film (100) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (105) / fenomén (73) / festival (95) / flashback (5) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (2) / kauza (33) / kniha (124) / kritika (980) / mimo kino (163) / nekrolog (1) / novinka (785) / objev (2) / pojem (36) / portrét (17) / profil (111) / reflexe (25) / report (116) / rozhovor (168) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (946) / televize (111) / událost týdne (264) / videohra (69) / web (42) / zoom (164)

Cinepur #124 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #124, srpen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Pohádka o Eltonovi / Rocketman (Jarmila Křenková, kritika)

Ingimundur staví dům / Bílý bílý den (Janis Prášil, kritika)

Cinefilie pro každého / Quentin Tarantino jako autor (Antonín Tesař, téma)

V přílivu nové krve / Quentin Tarantino a vývoj násilí v americkém filmu (Martin Šrajer, téma)

Stres a úzkost z ptačí perspektivy / Tuca & Bertie (Martin Šrajer, televize)

Almodóvarovy vycpávky / Bolest a sláva (Tomáš Gruntorád, kritika)

+ více...