Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple

editorial / Jindřiška Bláhová / 18. 8. 2019

Kdybych kouřila, zapálila bych si teď jednu cigaretu Red Apple (kdybych mluvila španělsky, jako jeden z hrdinů Osmi hrozných, pak Manzana Roja) a ťukala editorial do klávesnice zahalená cigaretovým kouřem. Bylo by to krásně stylové, protože téma čísla, které držíte v rukou, je věnováno režisérovi a scenáristovi Quentinu Tarantinovi. Ten výše zmíněnou značku vymyslel a zakomponoval do široké sítě odkazů na americkou popkulturu, která tvoří základní vrstvu i metavrstvu jeho filmů. Popkultura přitom u Tarantina není omezená jen na filmy, televizi nebo hudbu, ale patří do ní i jídlo a další konzumní statky, které utvářejí jak žitou skutečnost, tak mytologický svět Ameriky prezentované na filmovém plátně. Tarantinovský svět je proto familiárně blízký, i když je fiktivně vzdálený.

Téma vychází k premiéře devátého (z deseti ohlášených) Tarantinova filmu Tenkrát v Hollywoodu. Pokud máte pocit, že už jste o Tarantinovi četli všechno a všechno o něm víte, pak pro vás pětice textů – věnujících se například Tarantinovi jako netradičnímu autorovi, jako hvězdě nebo intelektuálovi, který se v nakládání s metafilmovými diskurzy dá srovnat jen s Jeanem-Lucem Godardem – bude překvapením.

Výrazné texty nabízí i první část čísla. Vedle dvou zhodnocení karlovarského filmového festivalu, která se zamýšlejí nad budoucností soutěže i směřování akce jako takové, přinášíme i reflexi nejlepšího snímku ve Varech letos uvedeného – Naše doba. Mexický režisér Carlos Reygadas vytvořil pro netradiční vztahové drama naprosto osobitou obrazovost. Jako filmař v něm konečně našel vlastní tvář, píše Ondřej Pavlík. I proto jsme mu věnovali v rubrice Zoom větší prostor. Ten dostal i animovaný seriál Tuca & Bertie, který podle Martina Šrajera ukazuje, „proč je důležité, aby ženy měly možnost vyprávět vlastními hlasy vlastní příběhy“. Netflix jej aktuálně zrušil.

P. S. Součástí tarantinovského tématu je i text, v němž devět osobností z okruhu Cinepuru „pátrá“ v devíti Tarantinových filmech po filmových odkazech a vlivech. Kdy jindy je v časopise pro moderní cinefily čas na cinefilní „soutěž“. Ten, kdo nám do 15. září – nad rámec filmů již uvedených v anketě – pošle nejvíce vyčerpávající seznam snímků, které ovlivnily Tenkrát v Hollywoodu s krátkým vysvětlením, kde konkrétní inspiraci ve filmu vidí, získá předplatné Cinepuru na rok 2020. Redakční e-mail je cinepur@redakce.cz, předmět Tarantino.

Přečteno 2387x

Článek vyšel v časopise Cinepur #124, srpen 2019.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #124 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #124, srpen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

V přílivu nové krve / Quentin Tarantino a vývoj násilí v americkém filmu (Martin Šrajer, téma)

Hildur Guðnadóttir a seriál Černobyl (Jiří Špičák, soundtrack)

Cinefilie pro každého / Quentin Tarantino jako autor (Antonín Tesař, téma)

Monumentální pomník kaidžú eiga / Godzilla II Král monster (Dan Krátký, kritika)

Devadesát tři až nekonečno / Devadesátky (Antonín Tesař, kritika)

Ingimundur staví dům / Bílý bílý den (Janis Prášil, kritika)

+ více...