Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Současný český seriál

téma: Současný český seriál / Lukáš Skupa / 13. 6. 2019

Veškerá česky zacílená témata, která se v minulých letech objevila v Cinepuru, byla spojená s kinematografií. Současný český televizní seriál dosud stál stranou větší pozornosti Cinepuru a patrně se není příliš čemu divit. Zatímco v mezinárodním měřítku se v předešlých dekádách dynamicky vyvíjel či proměňoval, původní domácí produkce působila strnule, jako by se v ní dlouhodoběji nic moc zásadního nedělo (až na konkrétní výjimky, které dostaly prostor i v jiných rubrikách Cinepuru). Samostatné téma věnované českému televiznímu seriálu nasazujeme aktuálně právě proto, že se dojem této nerelevantnosti začíná pomalu, ale jistě rozplývat. Jen za poslední rok vzbudilo několik seriálů výrazný kritický a mnohdy i divácký ohlas – Most! a Zkáza Dejvického divadla, minisérie Vodník nebo televizní snímek Dukla 61.

Neměli bychom se však jenom kochat těmito úspěchy, které strhávají pozornost jako nejlákavější zboží z výkladní skříně. Pohlédneme-li za sklo dál, zjistíme, že české televizní prostředí se potýká s řadou často vleklých problémů, jež se později odrážejí i v celkovém profilu tvorby: od podfinancování projektů, přes stále konzervativní představy o publiku a jeho preferencích nebo neochotu riskovat, až třeba k otázce generačního oživení a potřebám změn v rozhodujících kompetencích. Ať už jde o veřejnoprávní a soukromé vysílatele či o on-line platformy, všude se v různé míře podepisuje vliv těchto a jiných problémů. I když následující příspěvky vesměs souzní s názorem o pozvolna se zvyšující úrovni české televizní tvorby, zároveň se dotýkají zmiňovaných zákulisních komplikací. Navzdory optimismu tak upozorňují na přetrvávající limity. Reflektují produkci odlišných televizních stanic a věnují se nikoli pouze dílům sklízejícím jednoznačný obdiv. U oceňovaných pořadů například zase vyjadřují určitou relativitu jejich úspěchu v porovnání se zahraničními protějšky.

Začínáme rozsáhlou anketou, která nechybí nikdy, když se v tématu zabýváme českým fenoménem. Tvůrci, producenti nebo odborníci spjatí s televizním prostředím v ní i otevřeně kriticky komentují současný stav domácích televizí a jejich programové náplně. Studie Jaroslava Pinkase pak porovnává seriál Svět pod hlavou s jeho původním britským vzorem Life on Mars a dospívá ke zjištění, že reprezentaci minulosti pojímá česká televizní fikce stále spíše konvenčně. Dorota Vašíčková výstižné shrnuje vývoj tuzemského on-line vysílání v posledních letech, a to na pozadí „vzestupu a pádu“ televize Stream, jež nedávno splynula s portálem Televize Seznam. Jana Jedličková se ve svém textu soustřeďuje na populární krimiseriály komerčních stanic Temný kraj či Mordparta z hlediska principu žánrové hybridizace, jež postupně proniká i do české televizní tvorby. Téma zakončuje rozhovor Martina Svobody s polským producentem a režisérem Dariuszem Jabłońským, který v české koprodukci momentálně natáčí realizačně ambiciózní krimi sérii Princip slasti. Zařazujeme ho jako příklad pohledu na české televizní (a filmové) prostředí zvenčí a také jako jistý protipól k rozhovoru s Janem Prušinovským, otištěnému v přední části čísla.

Přečteno 684x

Článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu: Netflix

Editorial 126 / Netflix

Big (not) in Japan / Anime na Netflixu

Algoritmický výběr druhů / Netflix a dokumentární film

(Para)normální trauma / Dům na kopci a Mike Flanagan v hororové tvorbě Netflixu

Kolonizátor, nebo adoptivní rodič? / Supertelevize jako značková identita Netflixu

Všichni proti všem / Situace na současném streamingovém trhu

Králové a slouhové v zadrátovaných bažinách / Král Šumavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (744) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (163) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (246) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)

Cinepur #123 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Editorial 123: Současný český seriál (Jindřiška Bláhová, editorial)

Televize v přerodu / Anketa o českém televizním prostředí a tvorbě (Lukáš Skupa, téma)

Hands Across (Black) America / My (Antonín Tesař, kritika)

Lásky z temného kraje / Melodramatizace české televizní krimi (Jana Jedličková, téma)

Princip slasti televizních koprodukcí / Rozhovor s Dariuszem Jabłońským (Martin Svoboda, téma)

Autorsky se do televize hodím úplně nenásilně / Rozhovor s Janem Prušinovským (Jan Bušta, rozhovor)

+ více...