Elektroakustické experimenty na dvoře královny Anny / Favoritka

10. 6. 2019 / Jiří Špičák
soundtrack
Placený

Přestože je Favoritka Jorgose Lanthimose historický film, formálně je ukotvená v současnosti. Na rozdíl například od Barryho Lyndona Stanleyho Kubricka se nesnaží vizuálně simulovat prostředí 18. století známé z maleb holandských mistrů. Velmi současnou kamerou a celkovým výrazem snímek o intrikách na dvoře královny Anny místo toho klade otázku – kde je hranice mezi minulostí a současností? Tenhle motiv výrazně podporuje i soundtrack, pochopitelně z velké části naplněný dobovou hudbou právě z 18. století. 

Celou desku otevírá Largo z Händelova Koncertu B dur následované Koncertem pro cemballo od Wilhelma Friedemanna Bacha, syna Johanna Sebastiana. Povznesená aristokratická selanka se však radikálně překlopí u třetí skladby, která nás přenáší do 21. století. Ve filmu ji zaslechneme v okamžiku, kdy poprvé vidíme královnu Annu paralyzovanou bolestí své choroby. Hypnotické repetice Luca Ferrariho ve skladbě Didascalies zní několik desítek vteřin, přesto jsou ničivé. Na desce slyšíme skladbu celou – a francouzský skladatel italského původu, průkopník musique concrète a elektroakustické hudby, se od svých předchůdců nemůže víc lišit.  

Skladba z roku 2004, která začíná nenápadným, ale ve své intenzitě...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Současný český seriál

123 / červen 2019
Více