My dva a čas / Tranzit

10. 6. 2019 / Dan Krátký
kritika
Placený

Tranzit, nejnovější snímek jednoho z čelních představitelů tzv. berlínské školy Christiana Petzolda, staví na nejednoznačnosti. Už v prvních minutách se na povrch dostává výrazný rozpor. Hlavní hrdina Georg se skrývá před Němci v okupované Francii, ta však vyhlíží jako Francie dnešní. Zvědavě, ale s rozvahou se ohlíží za projíždějícími moderními dodávkami, v nichž se skrývají okupační síly, odchází do hotelu, kde vedle elektrických vypínačů na nočních stolcích stojí svíčky a psací stroje. Nejednoznačný časoprostor provází i Georgův pobyt v Marseille, kam utíká pod identitou zesnulého spisovatele. Dočasný úkryt je utkán z mnoha unikavých setkání, jež obnažují komplikované byrokratické systémy, dopady uprchlické krize, ale také romantické fantomy formou rozštěpených melodramatických útržků.

Ačkoli je Tranzit adaptací stejnojmenné knihy německé spisovatelky Anny Seghers z roku 1944, nesnaží se příběh tehdejších emigrantů jen přenést do dnešní Francie, ale ani jej didakticky nenásleduje formou historického filmu. Ať už by se Petzold rozhodl události ponechat ve čtyřicátých letech nebo by našel vhodný narativní a tematický klíč, jak látku přesadit do současnosti, jednalo by se o poměrně konvenční a přímé převyprávění....

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Zhlédnout film

Edisonline

Článek vyšel v čísle

Současný český seriál

123 / červen 2019
Více