Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Agnès Varda tady vždycky bude

portrét / Agáta Hrnčířová, Jakub Felcman / 10. 6. 2019

Při rozmýšlení o tom, jak připomenout nedávno zesnulou režisérku Agnès Varda, jsme se místo standardního nekrologu rozhodli jinak: napíšeme o dvou vybraných snímcích. Konkrétně o L’opéra-mouffe a Všichni možní sběrači a já (Les glaneurs et la glaneuse). Jistě by se dalo vystopovat, co je na nich výjimečného, že jsme je upřednostnili před ostatními. Třeba že ten první je krátký a vznikl ještě před nástupem francouzské nové vlny a předtím, než se Agnès Varda sama proslavila, a druhý je zase drobný dokument natočený na digitální kameru pět let po jejím posledním díle, v důchodu filmové autorky. V L’opéra-mouffe lze tak vysledovat to, co předznamenává kariéru nejvýznamnější francouzské režisérky, v Les slaneurs et la glaneuse zase třeba návrat k dokumentu. Záměrně nevyjadřujeme poslední poctu autorce obvyklým ohlédnutím za životem a dílem. Místo toho nabízíme dvojí, nový pohled na dvě z jejích děl. Na znamení, že její dílo nestárne, že žije, že stále promlouvá a ve střetu s novými skutečnostmi přináší nové podněty.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #123

Článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Uhvězdičkovat se k smrti / Filmový festival v Cannes (Jakub Felcman, report) • Broky a bábovky / Teroristka (Martin Šrajer, kritika) • Ve jménu anidoku / Anifilm (Natálie Něudačina, report) • Ženský úděl a trpící násilníci / Motiv znásilnění ve filmech Pedra Almodóvara (Petra Chaloupková, fenomén) • Co odnesly proudy Streamu / (Ne)specifická česká on-line seriálová produkce (Dorota Vašíčková, téma) • Minulost jako trauma – už zase / Návrat do minulosti ve Světě pod hlavou (Jaroslav Pinkas, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY

Big (not) in Japan / Anime na Netflixu

Algoritmický výběr druhů / Netflix a dokumentární film

(Para)normální trauma / Dům na kopci a Mike Flanagan v hororové tvorbě Netflixu

Kolonizátor, nebo adoptivní rodič? / Supertelevize jako značková identita Netflixu

Všichni proti všem / Situace na současném streamingovém trhu

Úvod k tématu: Netflix

Králové a slouhové v zadrátovaných bažinách / Král Šumavy

Příliš nevinný příběh elektronické hudby / The Sound Is Innocent


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Rozhovor s ředitelem La Quinzaine Edouardem Waintropem

Dál, jinam, drzeji / Rozhovor s uměleckým ředitelem festivalu v Rotterdamu

Portréty v umírajících očích / 70. Festival del film Locarno

Počátek obrození Uber festivalu / 70. MFF v Cannes 2017

Sochání (v) Cannes / Rozhovor s koordinátorem Cannes Classics Geraldem Duchaussoyem


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (744) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (163) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (246) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)