Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Ve jménu anidoku / Anifilm
report / festival / Natálie Něudačina / 20. 6. 2019
Trend propojování dokumentárních postupů s téměř neomezenými stylistickými možnostmi animačních technik je v evropské animaci čím dál tím silnější. Právě animovanému dokumentu, takzvanému anidoku, proto věnovali hlavní pozornost i organizátoři letošního ročníku Mezinárodního festivalu animovaných filmů Anifilm v Třeboni. Jedna celá nesoutěžní sekce uvedla šestici krátkometrážních pásem i několik věhlasných celovečerních snímků – včetně Švýcara Chrise Anji Kofmel, který měl premiéru na loňském Týdnu kritiky v Cannes, či Valčík s Bašírem Ariho Folmana. Festival tak mohl posloužit i jako inspirace pro tuzemskou tvorbu, kde jsou animované dokumenty stále jako žánr na začátku.
Několik pozoruhodných animovaných dokumentů nabídly i soutěžní sekce. Očekávaný Další den života režisérské dvojice Raúla de la Fuente a Damiana Nenowa se objevil v soutěži celovečerních filmů. Filmová adaptace stejnojmenné autobiografické knihy polského novináře Ryszarda Kapuścińského pojednává o autorově tříměsíčním pobytu v Angole v půli sedmdesátých let, kdy byla země sužovaná občanskou válkou a ocitala se v hledáčku obou studenoválečných velmocí. Humanistický snímek umně kombinuje videorozhovory s reálnými aktéry a archivní dokumentární záběry zaznamenávající dobové události v Angole s fiktivním animovaným příběhem vycházejícím z výpovědí dotazovaných protagonistů.
Anidoky byly i mezi oceněnými filmy. Zvláštní uznání v soutěži krátkých filmů získal jeden z nejvýraznějších anidoků – podvratná, abstraktně pojatá režijní prvotina italské režisérky Martiny Scarpelli Vejce. Vypráví o mladé anorektičce, jež svádí boj se svým domovem ve tvaru krychle, který neprodyšně, ukrývá její nemoc před okolním světem. Spolknutí vejce pak představuje smyslný prožitek pro hrdinčino tělo a zlomový okamžik pro její psychiku.
I v soutěži studentských filmů se zvláštního uznání poroty dočkal animovaný dokument Spolu sami české režisérky Diany Cam Van Nguyen, jejíž předešlý autobiografický anidok Malá se ucházel o cenu nejlepšího evropského dokumentu pro děti na letošním Berlinale. Spolu sami citlivě vypovídá prostřednictvím neotřelé rotoskopické metody a malované animace o třech mladých lidech, kteří během dospívání přišli o jednoho z rodičů. Film, oceněný jako nejlepší český experimentální dokument v Ji.hlavě a uvedený v soutěžní sekci Voices na MFF v Rotterdamu, téma smrti neexploatuje, nýbrž nabízí východiska, jak se s podobnou tragédií vyrovnat.
Vítězným celovečerním filmem pro děti se stal úspěšný anime snímek japonského studia Chizu Mirai, dívka z budoucnosti, který měl světovou premiéru již loni na canneském Quinzaine des réalisateurs a byl nominován na Oscara. Líbivý příběh o čtyřletém Kunovi, kterého si rodiče po narození mladší sestry Mirai přestanou všímat, je extrémně hravým a svěžím pozorováním vztahů v moderní nukleární rodině s řadou fantazijních prvků. Formálně ojedinělý chilský film Vlčí dům Cristóbala Leóna a Joaquína Cociñy zvítězil v soutěži filmů pro dospělé. Symbolistní hororový snímek o dívce Marii, jež prchá ze sektářské kolonie a společně se dvěma prasátky se schovává ve starém domě před děsivým vlkem, se díky trhané animaci loutek životní velikosti, malované animaci na rozměrných plochách budovy, stejně jako četným transformacím a destrukci materií stává nadmíru klaustrofobním uměleckým dílem. Zvláštní uznání pak získal černobílý kanadský film Ville Neuve o dlouhotrvající manželské krizi, jež kulminuje během referenda o nezávislosti Québecu v roce 1995. Kreslený celovečerní debut Félixe Dufoura-Laperrièra se vyznačuje formálním minimalismem a jistou literárností, jež vychází z jeho povídkové předlohy. Kanada uspěla i v mezinárodní soutěži krátkých filmů díky kreslené komedii Zvířecí chování Alison Snowden a Davida Finea o zvířecích pacientech, kteří společně navštěvují skupinovou psychoterapii. Problematická psychologická diagnóza jednotlivých hrdinů pak vychází z jejich přirozených pudů.
Vítězkou studentské sekce se již podruhé stala Anna Mantzaris. Loni uspěla s tragikomickým loutkovým filmem Dost. Letos její absolventský snímek Dobré úmysly o dívce, která po zavinění autonehody prchne z místa činu, zaujal osobitým smyslem pro humor, sugestivní animací plstěných loutek a mysteriózní atmosférou. V relativně nové soutěžní sekci Český obzor, věnované české animované tvorbě, zvítězil pochmurný snímek s prvky surrealismu Kdesi, který vznikl v česko-rumunské koprodukci. Cenu za nejlepší tuzemský studentský snímek získala Barbora Halířová z FAMU za svůj bakalářský film Schovka. Režisérka diváka prostřednictvím dětských postav a jejich imaginace vtahuje během hry na schovávanou do surreálného prostředí lidského nitra a podvědomí.
Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm, 7.–12. května 2019
Přečteno 2482x
Článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY report
Proč se nepochlubit / FAMUFEST
Smolný pich, duch doby a festivalové diváctví / Pandemické Berlinale
Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách
DALŠÍ Z RUBRIKY festival
KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána
KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce
KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici
KVIFF: Blažiny lekce uštědřují divákům pořádný monokl
KVIFF: Alegorická detektivka Úsvit není ani ryba, ani rak
KVIFF: Na co jít ve Varech? Těchto 6 filmů si nenechte utéct
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019
Z obsahu tištěného čísla:
Víra jako droga / Modlitba (Kristýna Vaňková, kritika)
Brk, inkoust a gamepad / Sunless Skies (Ondřej Trhoň, videohra)
Hands Across (Black) America / My (Antonín Tesař, kritika)
Autorsky se do televize hodím úplně nenásilně / Rozhovor s Janem Prušinovským (Jan Bušta, rozhovor)
Editorial 123: Současný český seriál (Jindřiška Bláhová, editorial)
Ženský úděl a trpící násilníci / Motiv znásilnění ve filmech Pedra Almodóvara (Petra Chaloupková, fenomén)