Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Uhvězdičkovat se k smrti / Filmový festival v Cannes

report / festival / Jakub Felcman / 10. 6. 2019

Den před zahájením Mezinárodního filmového festivalu v Cannes se v jednom z nejvzdálenějších canneských kinosálů koná informační setkání pro ty účastníky, kteří bydlí přímo v Cannes a v nejbližším okolí a kteří se filmu nevěnují profesně. Publikum nejčastěji tvoří členové místních filmových klubů či prostě obyvatelé zapálení pro film i kulturu obecně. Doplňuje je hrstka šťastlivců z ostatních částí Francie i ze zahraničí, kteří museli napsat motivační dopis, proč se chtějí stát návštěvníky festivalu. Všechny spojuje to, že jsou amatéři/laikové a v průběhu festivalu se toto publikum, označené akreditacemi „Cannes cinéphiles“, vyznačuje tím, že je nejposlednější z posledních. Do festivalového paláce nemá přístup téměř vůbec, jejich fronta se pouští až nakonec, reálnou šanci na to, že něco zhlédnou, mají teprve při druhé nebo třetí repríze daného filmu, a i to je vykoupené nutností čekat ve frontě třeba hodinu a půl. Festival v Cannes je totiž festival výlučně pro profesionály. A tak jsou canneští cinefilové vnímáni spíše jako skupina zvídavých turistů, kteří se mají za plného provozu raději držet průvodcova deštníku, aby náhodou něco nezvrhli.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #123

Článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Brk, inkoust a gamepad / Sunless Skies (Ondřej Trhoň, videohra) • Hands Across (Black) America / My (Antonín Tesař, kritika) • Ženský úděl a trpící násilníci / Motiv znásilnění ve filmech Pedra Almodóvara (Petra Chaloupková, fenomén) • Elektroakustické experimenty na dvoře královny Anny / Favoritka (Jiří Špičák, soundtrack) • Minulost jako trauma – už zase / Návrat do minulosti ve Světě pod hlavou (Jaroslav Pinkas, téma) • Lásky z temného kraje / Melodramatizace české televizní krimi (Jana Jedličková, téma) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY report

Ji.hlava etická

Proč se nepochlubit / FAMUFEST

Smolný pich, duch doby a festivalové diváctví / Pandemické Berlinale

Spécial Cannes 2020

Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách

Evropský divák v úzkých / IDFA

MFF Benátky: Extáze pro český film

Filmy bez kofeinu / Hlavní soutěž 54. MFF Karlovy Vary


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Kulantně extravagantní restart / 73. Berlinale

Cinefilní potěšení / Mezinárodní festival Clermont-Ferrand

Ji.hlava etická

Severské webseriály i zrestaurovanou klasiku nabídne Juniorfest

Když si art podá ruku se žánrem / MFF Locarno 2022

Ročník zavřených očí / MFF Karlovy Vary

Sympatické snění / Letní filmová škola 2022

Klasiku z pětatřicítky i české novinky uvede FIFELI


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Tam někde ve filmu je pravda / Slitování

Rozhovor s ředitelem La Quinzaine Edouardem Waintropem

Dál, jinam, drzeji / Rozhovor s uměleckým ředitelem festivalu v Rotterdamu

Portréty v umírajících očích / 70. Festival del film Locarno

Počátek obrození Uber festivalu / 70. MFF v Cannes 2017


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)