Tupost, bodrost a zavilost aneb Sovětský filmový underground

3. 4. 2019 / Kamila Dolotina
téma
Placený

Ruský filmový underground byl oproti svým analogickým podobám v literatuře, malířství a hudbě přinejmenším o deset patnáct let pozadu. Až na počátku osmdesátých let vedla popularizace amatérského filmování a dostupnost filmového materiálu ke vzniku neformálních uskupení amatérských režisérů. Jejich radikálně nová filmová poetika rozvíjející se v Moskvě a Leningradě z nich učinila svébytný fenomén novodobých dějin (nejen ruské) kinematografie.

Sovětský filmový underground nejde snadno uchopit. V Moskvě i Leningradě vyklíčil zcela nezávisle (ač synchronně) a ideová i poetická východiska obou hlavních skupin se s různou intenzitou míjela i překrývala. Většinu undergroundových autorů spojoval věk čerstvých dvaceti let a hlavně absence profesionálního filmového vzdělání. Povětšinou to byli studenti technických oborů, kteří cítili tvůrčí pnutí, měli spoustu volného času a minimální povědomí o dějinách kinematografie, takže jejich nalézání vlastního filmového jazyka bylo veskrze (a nevyhnutelně) intuitivním procesem.

Kinematografie byla v sovětské společnosti jedním z nejuzavřenějších systémů. Vstup do něj umožňoval jen patřičně zaměřený vysokoškolský diplom, rodinný status, známosti nebo obzvlášť záslužná stranická aktivita. Pro filmové entuziasty,...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Underground

122 / duben 2019
Více