Jak si komunistická ulice našla pro videohry vlastní využití / Gaming the Iron Curtain

3. 4. 2019 / Antonín Tesař
kniha
Placený

Významný český historik videoher Jaroslav Švelch na konci loňského roku vydal u prestižního vydavatelství MIT Press knihu věnovanou videohernímu médiu v Československu osmdesátých let. Gaming the Iron Curatin zpracovává nepochybně zcela periferní téma. Právě přesun pozornosti k okraji a k tomu, jaké si, slovy Williama Gibsona, ulice najde pro technologie vlastní využití, je tím, co dělá jeho studii inovativní. Pro české čtenáře jde o pozoruhodný vhled do kulturního a technologického podhoubí osmdesátých let nabízející fascinující modelový příklad „subkultury“ existující na pomezí oficiálních a neoficiálních aktivit. Nadto je to subkultura s přesahy k filmovému médiu, jež také rozhodně stojí za pozornost.

Pro filmové historiky by mohla počítačová „scéna“ československých osmdesátých let nabízet jisté paralely k fenoménu pirátských kopií západních filmů distribuovaných u nás na VHS. V obou případech jde o západní kulturní artefakty, které se neoficiální cestou dostávají k českým konzumentům. Oba jsou zároveň vázané na technologie, které u nás byly rovněž obtížně dostupné, ať už to byl VHS přehrávač nebo domácí počítač. Přesto mezi oběma subkulturami byly zásadní rozdíly. Počítačové hry byly totiž ještě...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Underground

122 / duben 2019
Více