Život je boj? / Do boje

3. 4. 2019 / Martin Šrajer
kritika
Placený

„Kdo bojuje, může prohrát. Ale kdo nebojuje, již prohrál.“ Úvodní citát Bertolta Brechta vystihuje nejen pesimistický tón nového filmu Stéphana Brizého, ale také jeho dramaturgickou výstavbu. Hrdinové se opakovaně vrhají do předem prohrané bitvy, bojují, aby prohrávali. 

Do boje dramatizuje několikatýdenní spor mezi zaměstnanci a vedením francouzské automobilky nacházející se v oblasti s vysokou nezaměstnaností. Prosperující podnik má být zavřen a relokován do Rumunska. Hodnota dividend sice stoupne, ale 1100 lidí přijde o práci. Zaměstnance reprezentuje mluvčí odborů Laurent Amédéo. Uvedené rozhodnutí nehodlá akceptovat a za pasivního přihlížení francouzské vlády, odmítající zasahovat do soukromé sféry, se snaží navázat dialog s generálním ředitelem německého koncernu, pod který závod spadá, a zamezit nejhoršímu. Jednání odborářů se zástupci vedení, na nichž obě strany s rostoucím neklidem konfrontují své odlišné pohledy na „realitu trhu“,  končí zas a znovu odmítnutím nebo neuspokojivým kompromisem. Repetitivní vršení zaměnitelných schůzí vyvolává podobnou diváckou bezradnost, jakou zažívají zaměstnanci marně bojující za svá práva. Neklid postav se odráží v pohotovém způsobu snímání. Tato energie, díky které jednotlivým...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Underground

122 / duben 2019
Více