Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 122: Underground
editorial / Jindřiška Bláhová / 3. 4. 2019
V roce 2011 pouštěla společnost Netflix ven svůj první seriál Dům z karet s velkou parádou a mediální kampaní, která ohlašovala začátek ambiciózní původní tvorby globální on-line videotéky. Tehdy Netflix ani ve snu nenapadlo, že jej bude po osmi letech potichu a nenápadně stahovat zadními vrátky. Bez parády a s radikálně upraveným dějem. Dům z karet patří k seriálům či filmům, jejichž autoři museli v textu pracovat se zápletkou, s níž by raději nepracovali. Hlavní hvězda, do té doby populární herec Kevin Spacey, čelí obvinění ze sexuálního zneužívání mladíků. Netflix s ním rozvázal smlouvu, stáhl jej ze seriálu, který na něm stál, a chvíli zvažoval, že Dům z karet vůbec nedodělá a nechá jej prostě vyšumět. Možná to měl udělat, protože Dům z karet se proměnil v tak trochu absurdní podnik. Starý seriálový trik nechat postavu zemřít nikdy v daném kontextu nemohl působit jinak než jako pozornost poutající z nouze cnost, která na to, od čeho se korporace chtěla distancovat, jen spíše upozorňovala. Stejně tak upozorňovala na fakt, že stažení Spaceyho není vyjádřením společenské zodpovědnosti, ale lavírováním mezi domnělou povinností a ochranou investice à la chytrá horákyně. Navíc, jak píše v recenzi poslední sezony Domu z karet na s. 14 Šárka Gmiterková, nucené „kreativní“ rozhodnutí stáhlo kdysi vyzdvihovaný seriál ke dnu. Netflixu se ale nakonec nejspíš vyplatilo z dlouhodobého hlediska. Dům z karet bude existovat v nabídce a najde si dostatečný počet diváků a předplatitelů, kteří Spaceyho ani rozpadající se vyprávění neřeší. Pro ty, kdo seriálovou tvorbu sledují detailněji, co začalo s „wow“, končí s rozpačitým „hmm“.
S pomyslným „hmm“ skončil tak trochu i poslední ročník filmového festivalu v Berlíně. Alespoň co se vítězů týče. Podle mnohých vyhrál snímek, který vyhrát neměl, a naopak mimo hlavní ocenění zůstaly filmy, jež si to zasloužily. To jde jistě nakonec konstatovat o řadě přehlídek. Festivalová, stejně jako jiná ocenění jsou vždy ošemetná a do velké míry jsou odrazem festivalové politiky. Zajímavé je však sledovat mechanismy rozhodování, které mají dlouhodobě dopad třeba na vytváření filmových kánonů. Jak se na Berlinale politika festivalová prolíná s politikou velkou a jaký to má vliv na výběr i oceňování filmů, se dočtete v rozsáhlé reportáži z akce, která vstupuje pod novým šéfem Carlem Chatrianem, jenž doposud vedl festival v Locarnu, do nové éry. Reportáž doplňují dvě recenze. Jednak vítězného snímku izraelského režiséra Nadava Lapida Synonyma, jenž, jak píše Ondřej Pavlík, „nejlépe vystihují taková synonyma, která lze dle individuálního vkusu a momentální nálady číst jako chválu i jako odsudek: chaotický, neuspořádaný, nepředvídatelný, testosteronový, rozhozený, přemrštěný, provokující“. Poté následuje text o jednom z nejvýraznějších filmů letošního ročníku, čínském dramatu o ztrátách a vzpomínkách Sbohem, synu, „jež vede k určitému typu smíření, který se však nezakládá na snížené přesnosti rozpoznávání nebo rezignaci“.
Mluvíme-li o festivalech, za pozornost stojí v čísle i profil studentky animace pražské FAMU Darii Kashcheevy z rubriky věnované tuzemským filmovým talentům. Její absolventský snímek Dcera byl vybrán do soutěže Graduation Films předního festivalu v Annecy. Jak píše Kamila Boháčková, snímek „nejde přirovnat k ničemu, co jsme dosud v loutkové animaci – minimálně u nás – viděli“. Uvidíme, jak si povede ve srovnání se světem.
Přečteno 2388x
Článek vyšel v časopise Cinepur #122, duben 2019.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
DALŠÍ Z RUBRIKY
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice
Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić
Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“
Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #122, duben 2019
Z obsahu tištěného čísla:
Úvod k tématu: Underground (Lukáš Skupa, téma)
Tři ostrostřelci / Tváře současného španělského undergroundu (Rubén García López, téma)
Adieu, monsieur Kosslick / 69. Berlinale (Ondřej Pavlík, report)
Digitální prostor desktopových filmů (Dan Krátký, fenomén)
Pád domku z karet / Dům z karet (Šárka Gmiterková, televize)
…aby nikoho nenapadlo tvé filmy uvádět / Rozhovor s experimentálním autorem Martinem Ježkem (Matěj Nytra, téma)