Všude, kam se podíváš / Showrunner mezi tvůrčí autoritou, delegováním a manažerským rozhodováním

17. 2. 2019 / Martin Mišúr
téma
Placený

Showrunner – neprakticky znějící slovo, které by převodem do češtiny leccos poztrácelo a jehož krkolomnost vyplývá především z významové náplně. Usiluje totiž o smíření romantické vize autorství s mimořádně nepřehledným hemžením v oblasti televizní produkce. Dva diametrálně odlišné typy showrunnerů představují s ohledem na koncept autorství J. J. Abrams a Jeff Franklin.

Showrunner a tři D:

definice, delimitace, debata

Pozici showrunnera jde vymezit přímočaře a ve vší stručnosti: osoba s tvůrčí autoritou a manažerskou zodpovědností za televizní program. Žádná minimalistická definice se však neobejde bez patřičně objasňujícího komentáře, zakládá totiž na kolizi pojmů. Showrunner nabývá z jedné strany autorské kompetence, z té druhé jimi však disponuje v rámci, který tradiční koncept autora nepředpokládá, ba dokonce odmítá. 

Klasická idea autorství propagovala v zásadě prostou myšlenku. Filmový auteur mohl připomínat básníka či malíře, pokud si udržel tvůrčí kontrolu nad snímky, jež zpravidla coby režisér vytvářel. Taková teze obratem spouštěla interpretační aktivitu, neboť otisk autora se měl ve filmech projevit prostřednictvím setrvalého individuálního vyjádření, tedy na základě konzistentního...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Autor ve 21. století

121 / únor 2019
Více