Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

téma: Autor ve 21. století / Lukáš Skupa / 18. 2. 2019

Od vydání slavného textu Françoise Truffauta Jistá tendence francouzského filmu, který kdysi odstartoval „politiku auteurů“, uplynulo v lednu už šedesát pět let. Přesto o trvanlivosti a vlivu konceptu autorství ve filmu netřeba na různých rovinách pochybovat ani dnes. Stačí zalistovat o několik stran nazpět a začíst se do některých z recenzí, v jejichž myšlenkovém podloží rozpoznáme právě autorskou teorii. Nebo si vybavit svoje oblíbené režiséry, v jejichž nových filmech stále dychtivě hledáme (a nalézáme) rysy jedinečného rukopisu. Nebo nahlédnout do každoroční skladby festivalových soutěží... Jak tvrdí Martin Kos v uvozujícím textu tématu: legendy kolem auteurů mají i nyní obrovskou sílu a nic nenasvědčuje tomu, že by se to v blízké budoucnosti změnilo.

Autor je živ. Přirozeně však žije v současné teorii i praxi jinak než v dobách, kdy se zrodil. Koncept filmového autorství se v předešlých dekádách podstatně vyvíjel a přehodnocoval a bylo by podivné, kdyby se na něm nepodepsaly také výzvy nového věku. Proto se v aktuálním tématu Cinepuru tážeme, kam filmový autor dospěl v 21. století a kde se tváří v tvář proměnám uvnitř filmového či televizního průmyslu momentálně nachází. Nechtěli jsme se zaměřovat tradičně jen na osobnosti a jejich dílo, a proto se v tématu dozvíte více o rozmanitějších aspektech autorství – nejen ve smyslu uměleckém a tvůrčím, ale i z hlediska toho, jak mohou autorství ovlivňovat produkční podmínky, festivalová politika nebo systém veřejné filmové podpory.

Příspěvek Martina Kosa uvádí celé téma do nezbytných teoretických souvislostí – formuluje klíčové posuny v chápání auteura. Martin Mišúr se soustředí na oblast televize, kde klasické auteurství na rozdíl od kinematografie zpravidla nemělo své pevné místo. Na příkladech kariér J. J. Abramse a Jeffa Franklina rozebírá, jak se k auteurství vztahuje často skloňovaná pozice showrunnera. Jakub Felcman nabízí ve své úvaze insiderský pohled na ne vždy ideální fungování vazeb mezi filmovými autory, filmovými festivaly a systémy veřejné podpory. Vztahu veřejného financování a autorských trendů se týká i následující text, ve kterém se zaměřuji na boom filmařek ve Švédsku související s prosazováním genderové rovnosti v tamějším systému filmové podpory. Závěrečný text Janise Prášila je profilem Wang Pinga, výrazné autorské osobnosti z řad dokumentaristů, jehož tvorba vzniká nezávisle na oficiálních strukturách čínské kinematografie.

Přečteno 1914x

Článek vyšel v časopise Cinepur #121, únor 2019.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #133

#133

únor 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Losing Control / Control

David Fincher chystá film podle komiksové série The Killer

Režisér, který dává největší tuzéry / Nechte je všechny mluvit

Třeba nakonec narostou křídla / Rok 2020 v kinematografii

Úvod k tématu: David Fincher

Nejlepší filmy roku 2020

Editorial 133: David Fincher


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino


RUBRIKY

anketa (27) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (107) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (7) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (4) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (996) / mimo kino (165) / nekrolog (1) / novinka (792) / objev (2) / pojem (36) / portrét (19) / profil (112) / reflexe (25) / report (120) / rozhovor (170) / scénář (4) / soundtrack (53) / téma (960) / televize (114) / událost týdne (268) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)

Cinepur #121 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #121, únor 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Zaplnit prázdná místa / Chvilky (Martin Šrajer, kritika)

Osoba, identita, značka / Autor ve svých proměnách (Martin Kos, téma)

Tváře Romy Schneider / 3 dny v Quiberonu (Šárka Gmiterková, kritika)

Zvířecí láska / Favoritka (Martin Šrajer, kritika)

Úvod k tématu: Autor ve 21. století (Lukáš Skupa, téma)

Surrealistická podstatnost Ludvíka Švába jako vedlejší produkt (Pavlína Vogelová, kniha)

+ více...