Surrealistická podstatnost Ludvíka Švába jako vedlejší produkt

17. 2. 2019 / Pavlína Vogelová
kniha
Placený

Objevování či rekonstrukce tvůrčích mikrosvětů je vždy fascinující záležitostí. V případě   postavy Ludvíka Švába museli autoři při svých badatelských ponorech do Švábovy pozůstalosti, uložené ve fondech Národního filmového archivu a Památníku národního písemnictví, zažívat vzrušující turbulence surrealistických výbojů v odrazu jazzu, filmu, psychologie či psychiatrie. František Dryje, jeden ze spoluautorů publikačního počinu Ludvík Šváb: Uklidit až po mé smrti, definuje surrealismus v knize Jan Švankmajer. Transmutace smyslů jako směr, jenž „obnažuje struktury myšlenky, utváří a vrství předivo konkrétních zkušeností, psychologických experimentů, jejichž průběh není exaktní, ale míří k dílčí rekonstrukci mýtotvorných sil, k neustávající obnově těch poloh myšlení, cítění a vnímání, které lze považovat za univerzální“. 

K rekonstrukci mýtotvorných sil, myšlení a tvůrčího univerza Ludvíka Švába se odhodlali editoři Evženie Brabcová, absolventka katedry střihu na pražské FAMU, a Jiří Horníček, filmový teoretik a kurátor Národního filmového archivu. Jiří Horníček se zaměřil na amatérskou filmovou tvorbu a aktivity Ludvíka Švába okolo amatérského filmového klubu, včetně jeho „obcování“ s ranou technikou zvuku a pohyblivého obrazu. Šváb...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Autor ve 21. století

121 / únor 2019
Více