Průrvy mezi třídami a pohlavími / Vdovy

17. 2. 2019 / Ondřej Pavlík
kritika
Placený

Když Hollywood přichází se skupinovými vizemi girl/women power, jako v Debbie a jejích parťačkách nebo dříve v Charlieho andílcích, často pouze zůstává u reklamy na předražený glamour, případně otrocky překlápí původně mužská schémata. Důmyslnější žánrové variace, které opravdu poučeně a podvratně pootáčejí ustálenou žánrovou ikonografii, jsou pak spíše vzácností vyhrazenou osamoceným auteurům – v poslední době zejména Stevenu Soderberghovi. K němu se loni připojil britský filmař Steve McQueen se snímkem Vdovy o manželkách zavražděných lupičů. Ponurý thriller s prvky promyšlené krádeže není povrchně módní, ženskou a etnicky různorodou verzí tradičně chlapáckých filmů.

McQueen vede rozrušující dialog s novodobou akční kinematografií na rovině hereckého obsazení. Ve vztahu k ustáleným typům rolí jde o dokonale převrácený casting. Liam Neeson, z nějž se po úspěchu thrilleru o pomstě 96 hodin stal rozzlobený tatík sériově zachraňující své manželky a dcery, zde naopak v úloze rodinného ochránce od začátku selhává a spolu se svými zavražděnými kumpány se ihned v úvodu vytrácí z příběhu. Téměř okamžitá smrt manželů a otců je vzhledem k žánrovému úzu až sebeuvědoměle zarážející. A upomíná přitom na...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Autor ve 21. století

121 / únor 2019
Více