Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 121: Autor ve 21. století
editorial / Jindřiška Bláhová / 18. 2. 2019
Zklamání roku i pátý nejlepší film v jednom. Takový rozpor u jednoho snímku – konkrétně u filmu Climax Gaspara Noého – se může objevit jen v anketě o nejlepší filmy uplynulého roku, kterou Cinepur tradičně uveřejňuje ve svém prvním čísle roku nového. Anketa o nejlepší filmy není jen jedním z nejčtenějších textů časopisu, ale i jedním z tradičních textů, na který se osobně těšívám nejvíc. Respektive, těším se na rozdílné pohledy, názory, erudici, záběr a rozmanitá zdůvodnění vkusu různorodé skupiny odborníků, jejichž názor mě zajímá. Žebříček na začátku splňuje formu ankety a s pořadím filmů je možné polemizovat, ale to dobrodružství za ním je nejzajímavější – a s tím polemizovat netřeba. Je ale možné se inspirovat. Snažíme se, aby se do ankety vždy zapojovali nejen filmoví kritici a publicisté, ale i další odborníci z oboru – od festivalových dramaturgů, přes historiky po „zběhy k režii“. Baví mě dočítat se, co zamávalo s kolegy a co je naopak nechalo chladnými. Baví mě velkorysé zabíhání do všemožných okrajů. Baví mě fakt, že navzdory občasné skepsi o klesající kvalitě filmů a chvění se před různými krizemi a nevyzpytatelnými proměnami audiovize se v kinematografii stále dějí – a budou dít – pozoruhodné věci.
Jednou takovou byl loni snímek Roma, který skončil v anketě druhý za Nití z přízraků. O vycizelovaném vztahovém dramatu P. T. Andersona jsme již psali a umístili jej na obálku minulého čísla, Romě jsme v tom aktuálním věnovali dvojnásobný prostor – svůj pohled na autobiografický vzpomínkový opus Alfonsa Cuaróna nabídli Petr Fischer a Vít Schmarc. Velký text si můžete přečíst i o filmu, který se v hodnocení umístil na čtvrtém místě – unikavém dramatu Vzplanutí Lee Chang-donga. Oslovení členové redakčního okruhu Cinepuru mohli uvést i jiná audiovizuální díla, vysoko si cenili čtvrté sezony seriálu Volejte Saulovi, jejíž reflexi od Antonína Tesaře najdete v rubrice Seriál. Z dalších textů čísla doporučuji exkluzivní profil režisérky Kiry Muratovy, kterou Alexandr Sokurov označil za osobnost, jíž se nevyrovnal nikdo „v světovém, sovětském, evropském ani americkém filmu“. Muratova byla výsostná autorka a fenoménu autorství – jednomu z úhelných kamenů přemýšlení o filmu a dějin kinematografie – a jeho proměnám je věnováno i první téma roku 2019: Autor ve 21. století.
Číslo, které držíte v ruce, je jen začátek toho, co pro vás máme na letošek přichystané.
Přečteno 2201x
Článek vyšel v časopise Cinepur #121, únor 2019.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Film jako písek na pláži / Editorial 139
DALŠÍ Z RUBRIKY
Lehkonohá arabeska s Gretou / Křížová výprava
Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car
Pro a proti - Francouzská depeše / Výprava na souostroví Novinařina
Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci
Zbláznil se celý svět, nebo jenom my?, ptá se festival Kino na hranici
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
Soustředěné pohledy do světa umění / Interpretace filmů Wese Andersona
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Film jako písek na pláži / Editorial 139
RUBRIKY
anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (115) / fenomén (83) / festival (102) / flashback (13) / fragment (18) / glosa (239) / kamera-pero (12) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1080) / mimo kino (189) / novinka (813) / pojem (36) / portrét (48) / profil (97) / reflexe (26) / report (144) / rozhovor (181) / scénář (4) / soundtrack (84) / téma (1007) / televize (127) / událost týdne (283) / videohra (80) / web (44) / zoom (170)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #121, únor 2019
Z obsahu tištěného čísla:
Osoba, identita, značka / Autor ve svých proměnách (Martin Kos, téma)
Rok 2018 v české filmové distribuci (Aleš Danielis, glosa)
Silní hráči a ti druzí / Autoři, festivaly a systém veřejné podpory (Jakub Felcman, téma)
Všude, kam se podíváš / Showrunner mezi tvůrčí autoritou, delegováním a manažerským rozhodováním (Martin Mišúr, téma)
Osamělost proměny / Dívka (Jarmila Křenková, kritika)
Surrealistická podstatnost Ludvíka Švába jako vedlejší produkt (Pavlína Vogelová, kniha)