Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 121: Autor ve 21. století
editorial / Jindřiška Bláhová / 18. 2. 2019
Zklamání roku i pátý nejlepší film v jednom. Takový rozpor u jednoho snímku – konkrétně u filmu Climax Gaspara Noého – se může objevit jen v anketě o nejlepší filmy uplynulého roku, kterou Cinepur tradičně uveřejňuje ve svém prvním čísle roku nového. Anketa o nejlepší filmy není jen jedním z nejčtenějších textů časopisu, ale i jedním z tradičních textů, na který se osobně těšívám nejvíc. Respektive, těším se na rozdílné pohledy, názory, erudici, záběr a rozmanitá zdůvodnění vkusu různorodé skupiny odborníků, jejichž názor mě zajímá. Žebříček na začátku splňuje formu ankety a s pořadím filmů je možné polemizovat, ale to dobrodružství za ním je nejzajímavější – a s tím polemizovat netřeba. Je ale možné se inspirovat. Snažíme se, aby se do ankety vždy zapojovali nejen filmoví kritici a publicisté, ale i další odborníci z oboru – od festivalových dramaturgů, přes historiky po „zběhy k režii“. Baví mě dočítat se, co zamávalo s kolegy a co je naopak nechalo chladnými. Baví mě velkorysé zabíhání do všemožných okrajů. Baví mě fakt, že navzdory občasné skepsi o klesající kvalitě filmů a chvění se před různými krizemi a nevyzpytatelnými proměnami audiovize se v kinematografii stále dějí – a budou dít – pozoruhodné věci.
Jednou takovou byl loni snímek Roma, který skončil v anketě druhý za Nití z přízraků. O vycizelovaném vztahovém dramatu P. T. Andersona jsme již psali a umístili jej na obálku minulého čísla, Romě jsme v tom aktuálním věnovali dvojnásobný prostor – svůj pohled na autobiografický vzpomínkový opus Alfonsa Cuaróna nabídli Petr Fischer a Vít Schmarc. Velký text si můžete přečíst i o filmu, který se v hodnocení umístil na čtvrtém místě – unikavém dramatu Vzplanutí Lee Chang-donga. Oslovení členové redakčního okruhu Cinepuru mohli uvést i jiná audiovizuální díla, vysoko si cenili čtvrté sezony seriálu Volejte Saulovi, jejíž reflexi od Antonína Tesaře najdete v rubrice Seriál. Z dalších textů čísla doporučuji exkluzivní profil režisérky Kiry Muratovy, kterou Alexandr Sokurov označil za osobnost, jíž se nevyrovnal nikdo „v světovém, sovětském, evropském ani americkém filmu“. Muratova byla výsostná autorka a fenoménu autorství – jednomu z úhelných kamenů přemýšlení o filmu a dějin kinematografie – a jeho proměnám je věnováno i první téma roku 2019: Autor ve 21. století.
Číslo, které držíte v ruce, je jen začátek toho, co pro vás máme na letošek přichystané.
Přečteno 2551x
Článek vyšel v časopise Cinepur #121, únor 2019.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
DALŠÍ Z RUBRIKY
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet
Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko
Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #121, únor 2019
Z obsahu tištěného čísla:
Tanec velkého hladu / Vzplanutí (Antonín Tesař, zoom)
Osoba, identita, značka / Autor ve svých proměnách (Martin Kos, téma)
Procitnutí z Maova snu / Dystopické dokumenty Wang Pinga (Janis Prášil, téma)
Šifrovačka pro mileniály / Záhada Silver Lake (Dan Krátký, kritika)
Silní hráči a ti druzí / Autoři, festivaly a systém veřejné podpory (Jakub Felcman, téma)
Máma, táta a Alfonso Cuarón / Roma (Petr Fischer, kritika)