V Číně přišli diváci houfně na artový film v domnění, že uvidí romantickou komedii

4. 1. 2019
Artový film Poslední večery na Zemi režiséra Gan Biho navštívilo při jeho silvestrovské premiéře v Číně rekordní množství diváků. Během jednoho dne film vydělal bezmála 38 milionů dolarů, a porazil tak veškerou konkurenci, včetně hollywoodského superhrdinského blockbusteru Venom.

Již následující den se však tržby Gan Biho meditativního dramatu, jež mělo světovou premiéru loni v canneské sekci Un certain regard, prudce propadly. Čínští diváci totiž na základě marketingové kampaně filmu očekávali, že uvidí romantickou komedii. Snímek, uváděný v Číně pod názvem Poslední noc na zemi, byl prezentovaný jako ideální film pro závěrečné hodiny končícího roku. Jeho uvedení v kinech bylo zároveň načasované tak, aby finální polibek hrdinů nastal přesně o silvestrovské půlnoci. Tedy v momentě, kdy by si svůj novoroční polibek měli spolu s postavami vyměnit i zamilovaní diváci.

Podle uživatelských recenzí ale řada čínských diváků z náročného uměleckého filmu, přirovnávaného k dílům Andreje Tarkovského či Wong Kar-Waie, odešla, případně v sála usnula. Mnozí se virální reklamní kampaní, která film prezentovala jako vstřícný mainstreamový titul, cítili podvedeni. Na čínské filmové databázi Maoyan si snímek vysloužil extrémně nízké uživatelské skóre 2.8 doprovázené záplavou rozhořčených, mnohdy i vulgárních komentářů.

S výdělkem přesahujícím 40 milionů dolarů se nicméně i přes negativní ohlasy staly Poslední večery na Zemi nejúspěšnějším čínským autorským filmem poslední doby. Relativně úspěšný neonoir Černé uhlí, tenký led (2014) dosáhl například jen na 15 milionů, nový film Jii Zhangkeho Ash Is Purest White vydělal ještě méně.

Sám režisér Gan Bi celou kauzu s údajně zavádějící propagací nevnímá jako podvod. "Je to zvláštní situace, do které jsem se zatím nikdy nedostal a zřejmě už ani nikdy nedostanu," uvedl filmař.

Zpět

Sdílet článek