Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

téma: Muž ve filmu / Lukáš Skupa / 11. 12. 2018

Muži ve filmu... a také v krizi. Chtělo by se dodat k názvu posledního letošního tématu, v jehož příspěvcích se motiv krize opakuje v různých podobách a variacích. Nikoho, kdo alespoň zběžně zaregistroval diskuse o maskulinitě v 21. století, to zřejmě příliš nepřekvapí. O krizi jako o charakteristickém znaku dnešního mužství se pravidelně dozvídáme nejen z kruhů akademických, ale třeba i ze stránek lifestylových magazínů. Jde přitom o fenomén, který se v moderních dějinách vrací a pokaždé se spolu s ním vynořuje stejná otázka: co to vlastně znamená být mužem? Odpověď se v různých dobách a prostředích liší. V současnosti se mluví o příchodu „nového muže“, který se staví proti „muži hegemonnímu“, ale například i o touze posílit „tradiční“ rysy maskulinity, jež byly v její „nové“ konstrukci oslabeny.

Podobným směrem se ubírají také úvahy o maskulinitě ve filmu nebo televizi. Stále se zabývají formami utvrzování typu „ideálního muže“ nebo naopak jeho oslabování alternativami, často s ohledem na společenskou situaci obou pohlaví. Některé z novějších studií tak rovnou v názvech odkazují k chlapcům v nesnázích nebo mužům, kteří pláčou, nevědí si rady či mají strach. Jejich závěry zároveň dosvědčují, že definice jednotné či jediné správné filmové maskulinity neobstojí tváří v tvář jejím různým variantám, jež mohou o to více vyplouvat na povrch právě v dobách „krize mužství“. Částečně v tomto duchu se v tématu soustřeďujeme na obrazy dnešních filmových mužů a také na to, jak se proměnili v porovnání se svými staršími předchůdci. Prostor dostali i konkrétní herci a autoři, jež obrazy současného mužství ve filmu či v televizi vytvářejí a leckdy do nich vnášejí něco z vlastních veřejných obrazů.

Kamil Fila v úvodním textu formuluje, jak můžeme v základní rovině uvažovat o filmové maskulinitě nebo o vyobrazení mužského těla na filmovém plátně. Na tyto poznatky přímo navazuje Iva Baslarová s historickým přehledem zejména hollywoodských reprezentací maskulinity, svázaných s patriarchálním řádem. Dále se pak téma přesouvá ke konkrétnějším případům. Ve svém textu se zaměřuji na osobnost Michaela Fassbendera, kterého provází pověst interpreta „nového mužství“ a jenž své role ztělesňuje na principu performancí různých typů maskulinit. Martin Šrajer rozebírá mužské postavy v populárních domácích komediích posledních deseti let. K jakékoli vědomé reflexi „krize mužství“ mají sice hodně daleko, ale samy o sobě vypovídají mnoho o krizi pojetí maskulinity v současné české kinematografii. Antonín Tesař se ve svém článku zamýšlí nad přítomnou fází kariéry Nicolase Cage, která se ocitá v určitém bodu krize, z níž však herec s momentální nálepkou „nechtěně komediálního performera“ může i profitovat. Závěr tématu patří úspěšnému showrunnerovi Ryanu Murphymu. Jan Bodnár představuje jeho nejnovější seriálové projekty, jež pokračují v nekonvenčním zobrazení (nejen mužských) queer identit.

Přečteno 3368x

Článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka


DALŠÍ Z RUBRIKY

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić

Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“

Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize

Nekonečně mnoho tváří Cate Blanchett

Terapie strachem / Satiry Rubena Östlunda


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #120 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018

Z obsahu tištěného čísla:

Paranoia v polské kinematografii / Festival ve Gdyni (Martin Svoboda, report)

Festival paměti / Ji.hlava (Janis Prášil, report)

Tak na vás, paní Robinsonová! / Absolvent (Jiří Špičák, soundtrack)

Silikony a dech starého muže / Oni a Silvio (Ivo Michalík, kritika)

Hledání domova / The Haunting of Hill House (Martin Šrajer, televize)

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu (Lukáš Skupa, téma)

+ více...