Lidovost, masovost, oblíbenost… / Jak rozumět populární kultuře po třiceti letech

7. 12. 2018 / Iveta Jansová
kniha
Placený

Pod záštitou nakladatelství Akropolis vznikla nedávno edice #POPs, která si klade za cíl zprostředkovat akademická díla zasvěcená historii, teorii a interpretaci populární kultury. Je pochopitelné, že jako první zde vyšla kniha Johna Fiskea Understanding Popular Culture (1989). Fiskeova kniha byla totiž jedním z prvních děl nakládajících s populární kulturou jako s plnohodnotným předmětem akademického zkoumání. Do té doby byl termín populární kultura využíván zejména jako synonymum pro kulturu masovou, téměř výlučně vnímanou negativně, především jako komercializovanou, neautentickou a homogenní, jež intelektuálně či jazykově poškozuje své příjemce. Českým čtenářům je kniha zprostředkována v podobě originálního překladu Jak rozumět populární kultuře, o nějž se zasloužil Petr A. Bílek. 

Originalita české verze netkví pouze v nepopiratelné erudici překladatele, ale také v zařazení předmluvy vypracované Henrym Jenkinsem a krátké diskusní kapitoly, v níž se někteří bývalí studenti Johna Fiskea snaží vysvětlit, co pro ně i pro oblast zkoumání populární kultury Fiskeův odkaz znamená. Autoři postupně interpretují konkrétní témata Fiskeovy knihy (ale i jeho dalších knih). Shodně jej vyzdvihují pro jeho...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Muž ve filmu

120 / prosinec 2018
Více