V síti / Beze stop

7. 12. 2018 / Martin Šrajer
kritika
Placený

Tom je dívka na prahu puberty, která se svým otcem Willem žije v lesoparku u Portlandu. Když se vydávají do města dokoupit zásoby, nachází Tom stříbrný přívěšek ve tvaru mořského koníka. Zvíře zůstávající v páru po celý život, jak se hrdinka dočítá v encyklopedii, slouží ve filmu Debry Granik Beze stop jako symbol pevného citového pouta mezi oběma postavami. Pro nečernobílé drama je ale příznačné, že zohledňuje i omezení, jež s sebou podobný svazek nese. Tom má sice v otci oporu, ale zároveň se nachází pod jeho neustálým patronátem, který jí brání ve svobodném poznávání a prožívání světa stejnou měrou jako normy společnosti, před níž se oba skrývají. 

Potřeba úplné nezávislosti je paradoxně jedním z důvodů, proč se Will, traumatizovaný válečný veterán, rozhodl pro život v lesích. O podobě svého života a života své dcery chce rozhodovat sám, ne podle požadavků institucí. Vytvořili si pro sebe vlastní pravidla a jazyk, založený více na pohledech, gestech či zvucích než na slovech. Odhalení jejich útočiště a konfrontace s policií a dalšími úřady narušuje rovnováhu jejich vztahu i osobní integritu každého z nich. Zjišťují, jak obtížné je pro ně porozumět vnějšímu světu. Nezbývá jim proto než hledat nové jistoty a zkusit ztracenou stabilitu...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Muž ve filmu

120 / prosinec 2018
Více