Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Paranoia v polské kinematografii / Festival ve Gdyni

report / festival / Martin Svoboda / 7. 12. 2018

Atmosféru výroční soutěžní přehlídky hraných polských filmů ve Gdyni – Festiwal Polskich Filmów Fabularnych – letos prostupovala do značné míry paranoia. Hlavním tématem většiny debat bylo ohrožení svobody tvorby. Polská kinematografie se nachází v podivné fázi. Dosáhla více než obstojného světového renomé. Polské hrané snímky v uplynulé dekádě získaly Oscara a byly hojně zastoupeny na festivalu v Cannes. Prestiž dokumentární tvorby roste (viz Cinepur 116). S tímto úspěchem však kontrastuje stále patrnější vliv neutěšené politické situace na kinematografii. Filmaři se ozývají, že konzervativní politici strany Právo a spravedlnost pozvolna přebírají moc nad polským filmem a především prostřednictvím kontroly rozdělování filmových podpor pod hlavičkou Polského filmového institutu (PFI) filmy nenápadně cenzurují. Personální změny se dotkly vedle PFI už i státní televize, jež se pod vlivem ministerstva kultury stává nástrojem propagandy a šiřitelem konzervativních hodnot spojených s katolickou církví. Mezi přítomnými tvůrci tak panovalo na festivalu nekonkrétní předčení, že politici budou hledat další cesty, jak festival a samotné filmy kontrolovat.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #120

Článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Smrt metanarativu a vítězství patologie / Jack staví dům (Janis Prášil, kritika) • V síti / Beze stop (Martin Šrajer, kritika) • Smíření v měsíční pustině / První člověk (Dan Krátký, kritika) • Ego rozpuštěné v gravitačních polích / Heaven Will Be Mine (Ondřej Trhoň, videohra) • Detox od českého mainstreamu / Domestik (Tomáš Gruntorád, kritika) • Žít, pracovat, pózovat / Televizní světy Ryana Murphyho (Jan Bodnár, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #129

#129

červen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY report

Evropský divák v úzkých / IDFA

MFF Benátky: Extáze pro český film

Filmy bez kofeinu / Hlavní soutěž 54. MFF Karlovy Vary

Ve jménu anidoku / Anifilm

Adieu, monsieur Kosslick / 69. Berlinale

Naše časy se mění / 75. MFF Benátky

Barbaři uprostřed žánrové a geografické směsice / Hlavní soutěž MFF Karlovy Vary

Schodiště hvězdných událostí, objevů a obav / Cannes 2018


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Visions du Réel 2020 / Referát z digitálního Nyonu

Odvážná škatulata / 70. Berlinale

Berlinale: Ať žije Tsai a jeho taktilní filmová masáž!

Berlinale: DAU oživuje drásavou realitu stalinského Ruska

Berlinale: Shirley nasává 50. léta jako mlsná poletující moucha

Berlinale: Cristi Puiu se ve filmu Malmkrog dotýká věčnosti

Evropský divák v úzkých / IDFA

Sametová Ji.hlava


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Modelář aneb Kurvahošiguntág? / Modelář

Kudy přišel Karel Vachek / Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie

Svět, o který se můžeme pořezat / Tiché doteky

Jak nežít v mistrovském díle / Skleněný pokoj

Art pro hlavní vysílací čas / Na krátko


RUBRIKY

anketa (25) / český film (97) / český talent (34) / blu-ray (12) / cinepur choice (33) / dvd (121) / editorial (103) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (3) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (122) / komiks (10) / kritika (962) / mimo kino (19) / nekrolog (1) / novinka (770) / objev (3) / pojem (36) / portrét (15) / profil (109) / reflexe (24) / report (115) / rozhovor (166) / scénář (4) / soundtrack (50) / téma (934) / televize (109) / tisková zpráva (1) / událost týdne (257) / videohra (67) / web (42) / zoom (162)